Montering, -en veiledning

Strikkeplagg som krever Montering, Har ofte en lei tendens til å bli liggende

Mange kvier seg for monteringsarbeidet, Spesiellt for å klippe i strikketøyet

Ja, det er litt arbeid, men slett ikke så mye

 at strikketøyet fortjener å bli liggende uten å ferdigstilles

Fanakofta her for eksempel, er strikket med rundfelling

Så slapp jeg å montere ermene etterpå, men hvis jeg skulle gjort det

ville prinsippet vært akkurat det samme, som det jeg vil vise nå

Du trenger Ei Symaskin, Ei god saks, Strykejern,

Et Dampeklede samt Ei Sy- eller Stoppenål

i tillegg til Knappenåler og Garnet du skal sy fast belegget med.

På Denne Kofta strikket jeg ferdig knappehullstolper med belegg

 før selve monteringsarbeidet ble gjort.

Det kan man gjøre hvis knappehullstolpene skal strikkes vertikalt

og ikke horisontalt. Jeg merker av hvor knappehullene skal være

før jeg begynner å strikke stolpene. Stolper som skal strikkes horisontalt

gjøres ferdig etter at arbeidet er klippet opp

I så tilfelle kan man plukke opp maskene, og passe på å huske at

hvis knappestolpen skal være dobbel må det strikkes knappehull

på begge sider, i den ene stolpen

Her er det lagt opp 4 nye beleggmasker inn mot plagget

i tillegg til selve knappestolpene som strikkes vrangt på retten

og rett på vrangen, slik at belegget kommer med rettsiden ut

når det skal syes fast på vrangen til slutt

Vi syr en dobbel sikksaksøm i klippemaskene midt foran

Med varmt strykejern over et fuktig klede, dampes arbeidet underveis

Det gjør det enklere å arbeide, pass også på at strikketøyet

som er elastisk ikke blir dratt sammen under syingen

Du kan stille inn spenningen på stingene

litt slakkere på symaskina hvis du vil

Pass på at det er plass til å klippe mellom sømmene

For sikkerhets skyld har jeg sydd både en rettsøm og en sikksakksøm

På hver side av der jeg vil klippe, slik at arbeidet ikke skal rakne

Klipp opp mellom sømmene,  Damp klippekantene ned mot Vrangen

Deretter festes belegget med knappenåler før det syes pent fast for hånd

med samme garn som er brukt i plagget, Både på retten og på vrangen

Jeg syr hele belegget fast for hånd, på retten først

Belegget legges over og skjuler klippekanten på vrangsiden

Så da var den altså ferdig, både strikket og montert

Fanakofta mi, i Tynn Alpakka, Med egenkomponert

Rundfelling, som jeg er så glad i, vil du prøve deg så

les gjerne her, her, her  eller her og her….

Her har hun foressten fått selskap av

Daisy og HiH ROKH

ute i snøen en mørk adventskveld

Fin Advent og Førjulstid Ønskes!

Og Knappene, som flere av dere så hyggelig har kommentert

-Jeg skyndte meg bare å ta de brune

før jeg nesten rakk å tenke mer…

Har overhodet ikke angret på det!

Fortsatt mer eller mindre Strømløs med levende lys fin Strikkekveld

2 tanker om “Montering, -en veiledning

  1. Så nydelig ei fanakofte. Hvor kan man få tak i mønsteret/har du et mønster du vil dele?

Legg igjen en kommentar