Å tove i vaskemaskinen

Toving er en eldgammel måte å lage varme plagg på. Med vaskemaskinens inntog er toving av ullplagg blitt både enkelt og anvendelig for folk flest. Få ting varmer vel mer enn tovede ullvotter og -luer i vinterkulda. Når vi skal strikke plagg som skal toves er det enklest å få godt resultat om vi bruker løstvunnet rent ullgarn.

Superwashkvaliteter eller syntetisk materiale tover ikke, men ulike materialer sammen med ulla kan gi spennende effekter  i et plagg.

Ulike vaskemaskiner tover ulikt så hver og en må prøve seg frem til hva som fungerer best med sin egen vaskemaskin.

Temperaturvalg er avhengig av hva man skal tove og hvilket resultat man ønsker. 

Enkelte litt større plagg som bare skal toves litt eller lett, kan toves på vaskemaskinens finvaskprogram, 30 eller 40 grader.

Votter og luer som skal tove mer, kjøres igjennom på vanlig vaskeprogram 40 eller 60 grader. Jeg bruker som regel enten litt grønnsåpe eller ullvaskemiddel når jeg tover. Ca en ss (eller to) for et plagg.

Legger man mye i maskinen toves plaggene mer og legger man lite toves de mindre.

Denne ulluen som er strikket i Vamsegarn ble først tovet på vanlig vaskeprogram 40 grader sammen med en liten t-skjorte.

Det er alltid like spennende å se hva som kommer ut av maskinen når det er lenge siden man har tovet. 

Luen har krympet ganske mye, så selv om den i utgangspunktet var både stor og romslig ser den nå ganske liten ut.

Men….. -når ulla er våt kan den formes nesten slik man vil, vel og merke om den ikke er tovet altfor hardt.

Etter litt strekking og draing i både den ene og andre retningen blir luen plassert på et passende objekt for tørking. Det er nok ikke alle som har utstillingshoder i hjemmene sine og det trenger man slett ikke, en bolle eller kasserolle i passende størrelse gjør samme nytten og kan veldig fint benyttes når man strekker og tørker tovede hodeplagg. Har man ikke noe som passer går det helt fint å la den tørke uten. En tovet ullue kan man jo også faktisk bare sette rett opp på et flatt underlag, -den står stort sett helt av seg selv.

Har man anledning til å prøve den ennå fuktige luen på dens fremtidige eier kan den formes helt perfekt etter hodet.

Luen min ble egentlig litt vel stor så den skal få en ekstra omgang i vaskemaskinen før jeg anser den som ferdig.

(hvis det da ikke skulle dukke opp noen med et ekstra stort hode som vil ha den…)

Toving er altså ikke nødvendigvis noen stor kunst, selv om det også kan være det, men kjempespennende og artig for alle og enhver.

Bare prøv!

18 tanker om “Å tove i vaskemaskinen

  1. Takk for fin info om toving.

    Jeg har inntrykk av at mange lurer på dette.
    Selv har jeg prøvd meg litt frem med vaskemaskinen og også tovet enkelte ting for hånd.

    • Hei, så hyggelig at du likte lua, den kommer nok kanskje som oppskrift, enn så lenge kan du f.eks. strikke «Lynet» som du finner på siden med Gratis strikkeoppskrifter.

  2. Hei!
    Stemmer det at man kan tove ting om igjen (tøfler i dette tilfelle) om igjen etter at de er tørket og «ferdige»?
    Skal gi bort noen i julegave, men har bare en fot i 43 å prøve dem på, og han som skal ha dem er 44. så om de viser deg å være for små, kan jeg tove dem om igjen, evt bare fukte dem? for å strekke dem ut i riktig størrelse?
    Håper på svar!!

    • Tovede plagg kan strekkes og formes i fasong når de er fuktige.
      Tover du flere ganger vil plaggene krympe mer. Det vil være mulig å strekke en tøffel litt større hvis den ikke er tovet for hardt.

  3. Jeg kjøpte en heklet ullue til mitt barnebarn i England, men den stikker! Blir den bedre hvis jeg tover den tror du?

    Marit

    • Hei. Om du tover lua vil den krympe. Ull «stikker» pga. graden av fibrenes finhet, disse vil ikke endre seg ved bearbeiding, selv om ullplagg etter mild toving kan kjennes mykere.

  4. Hvor mye er det vanlig at et plagg krymper under toving? Jeg tenker på hvor mye større man skal strikke en lapp som skal toves enn hvor stor en vil at den til slutt skal bli etter toving.

    • Hei.
      Det er dessverre ingen konstant matematisk formel som enkelt beregner hvor mye et plagg tover. Det er mange faktorer som spiller inn; -garnkvalitet og -tykkelse, pinnestørrelse og strikkefasthet, temperatur og hvor mye du legger inn i maskinen din. Ulike vaskemaskiner tover dessuten ulikt, slik at det beste er å prøve seg fram, slik at du lærer din egen maskin å kjenne. Du kan tove litt og mye, du har også mulighet for å kontrollere hvor hardt du ønsker å tove ved for eksempel å legge fuktige ullplagg i tørketrommel og jevnlig sjekke resultatet.

      Håper du ikke mister motet, men tør å prøve.
      Lykke til:-)

  5. Hei! Har sentrifugehastigheten noe å si for hvor mye plagget toves? Bør man redusere fra full sentrifuge hvis man ikke ønsker at plagget skal toves for mye?

  6. Hei. Går det an å tove jakke som er strikket av hundehår blandet med saueull og i tilfelle hvordan gjør jeg det?

    • Hei Det er mulig ja
      Du tover på samme måte som med ren saueull
      Min erfaring med hundehår er at de tover lett og mye så jeg ville nok vært forsiktig hvis jeg skulle tove en hel jakke slik at den ikke plutselig blir kjempeliten og steinhard
      Lykke til:-)

Legg igjen en kommentar