Maysokker i Oktober

Her er mine aller ferskeste sokker:

(-for anledningen med nybarnerte legger bare så det er sagt!)

Jeg akter nemlig ikke å fryse på beina i høst, og hjemmestrikkede sokker kan ingenting måle seg med, dessuten tenkte jeg at det kanskje var litt småfestlig å pynte opp litt nedenfor skjørtekanten, eller ovenfor skokanten om du vil.

Det er jo ikke alltid så mye som skal til for at dagen skal glimte til med litt mer positivt skjær,

 i en ellers stadig mørkere årstid.

Derfor valgte jeg også solgul Mirasol pyntekant på mine nye fotplagg,

her med brettekanten oppover:

Selve sokkene er strikket av Hacho, med Mayhæl, etter Arribasokkeoppskriften.

Maysokkene kan også strikkes den tradisjonelle veien; i så tilfelle anbefales å legge opp med en garnrest av et hjelpegarn og strikke et par omganger med dette, før du begynner å strikke med hovedgarnet. Når sokken er ferdig strikket, rekker du opp og fjerner hjelpegarnet, plukker opp maskene fra hovedgarnet og strikker pyntekanten som beskrevet.

Så velbekomme og værsågod sokkestrikk!

Maysokkeoppskriften kan lastes ned i sin helhet her.

Selve pyntekanten, er svært enkel og kan brukes både på retten og vrangen.

Og det kan jo være en fordel om man har ulike sko med forskjellig høyde på.

(-for det har vi jo gjerne…)

 

 P.S. I skrivende stund har vi enda Hachogarn igjen i butikken altså,

-i tilfelle….. 

Legg igjen en kommentar