Hekleklut(er) Phu…

Phu!

Det får være den siste i denne omgang!

Måtte bare gjøre ferdig noen som sto litt i stil

med gryteklutene i forrige innlegg

De skal nemlig være en presang

Men når man har heklet en tyve-tredve stykker

er det vel lov å bli litt lei

Selv om hekling av oppvaskkluter kan gjøres i en fei

For det er virkelig en lystelig beskjeftigelse

skal jeg si,

man trenger ikke tenke

 Og vips i løpet av en times tid

kan kluten ut på frieri

Iallefall om man benytter så tykke bomullsgarn som Helårsgarnet her

på heklenål størrelse 6 eller 7 mm

Alle mine heklekluter er heklet i halvstaver

Det gir fin struktur

Går radig og greit

og klutene blir akkurat passe luftig synes jeg

Med det tykke garnet på heklenål 6 eller 7

har jeg heklet 24 luftmasker

og deretter halvstaver frem og tilbake

Første halvstav på hver rad består av 2 luftmasker

Det eneste man trenger å tenke på som kan være lurt å sjekke en gang i blant

er at man ikke helt av seg selv

får færre eller flere halvstaver enn det man har tenkt

For det kan fort hende at det sniker seg inn en ekstra en

eller at en annen rett og slett blir borte vekk

Nesten uten at man merker det engang

Med restegarn i Petuniatykkelse

eller som her med River Jeans

Hekles ca. 32 luftmasker med halvstaver i

på heklenål nr. 5 sånn cirka blir bra passelig

Alle mine kluter måler ca. 24 x 25 cm

Du kan selvfølgelig hekle dine så små eller store som du vil

Det er uansett ingen sak å få det til

Som avslutning har jeg heklet en kant bestående av

1 luftmaske og 1 kjedemaske i annenhver halvstav

og med omtrentlig like langt imellom i sidene.

Ikke vanskelig men ganske lett

Og bare for å ha sagt det:

«Heimestrikka eller heimehekla kluter

er så veldig mye bedre og mer holdbare enn butikkjøpte

rett og slett! «

Det var en påstand!

Bare Prøv!

6 thoughts on “Hekleklut(er) Phu…

  1. takkl for tipset med klutene og den fine kanten rundt, jeg strikker alltid med tynnere nål men nå er det slutt kan evt ha flere garn så de blir doble, gode tykke kluter.

  2. Hei. Fin beskrivelse og fine bilder. Kan jeg låne et bilde av kluter til bloggen min? Skal lage et innlegg om kluter – og jeg linker selvfølgelig til deg. Mvh Anita

Legg igjen en kommentar

