Sokkestopping

Det hender det går hull på strikkede strømper og sokker

-eller andre ting

Det hender sågar de hullete ullsokkene blir liggende i en haug

-ganske lenge

Faktisk så hender det de kan bli liggende

så lenge at den som lagde hullet

har vokst fra dem

Det hender ganske ofte at hullete sokker blir kastet

men håndstrikkede ullstrømper

har jeg sjelden hjerte til å kaste

Så det hender en gang i blant

at jeg setter meg ned

med stoppenål

og saks…

Og jeg vet ikke hva,

men det er en fantastisk herlig følelse

når man har stoppet noen par

Sokkestopping er

økonomisk og miljøvennlig

Dessuten en nyttig kunnskap å viderebringe

Det som undrer meg mest når det gjelder sokkeslitasje

er hvordan enkelte kan bruke sine strømper aldri så lenge

nesten uten at det syns

mens andre sliter hull i en fei

nærmest uansett hva slags garn de er strikket av

Nå ja, -en lapp eller en stopp

kan jo være på sin plass

Spesiellt om hele hælen eller tåa stikker frem

Så tager man ei stoppenål, den har butt spiss

Jeg liker godt å bruke Sterk som stoppegarn,

-det er mykt og sterkt

og ikke så tykt, slik at stoppen ikke blir klumpete

Man kan jo alltids utfolde seg kreativt

med lapper og mønstre på ulike måter

Her har jeg valgt den enkleste veg:

med hånden inni

i mangel av en stoppesopp

Forsterker så kanten rundt hullet

med noen sting

Sy lange sting over hullet

nesten som en renning

Deretter vever jeg over

«renningstrådene» mine

en over, en under

annenhver gang

Helt til hullet er lukket og tett

Jeg forsøker å passe på at kantene og overgangene

 mellom sokken og stoppen

blir myk og jevn

Ellers er det viktigste at sokken nå igjen er blitt hel

Veldig raskt og enkelt

og ganske artig igrunn

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjør dette oftere….

Hva med deg????

6 tanker om “Sokkestopping

  1. Takk for tipset! Hos oss havnar holete strikkesokkar i ei hylle og der ligg dei… somlar meg liksom aldri til å stoppe dei, men trur nok gjerne eg skal ta ein stoppedag. 😉

  2. Stoppet tre par sokker i høst, og gjør det nok igjen, iallfall på de sokkene som er litt utenom det vanlige. Bruker ofte en liten ball i stedet for stoppesopp – det fungerer helt utmerket.

  3. Huff… Hos meg er det mange sokker med hull!

    Kanskje jeg rett og slett burde begynne å stoppe…

    Uansett, tusen takk for sparket bak! Stopping er veldig lurt!

  4. Stor glede av å lese bloggen din.
    Et lite tips: når en sokk har vært stoppet nok og egentlig er utbrukt, så klipper jeg av bråtet (leggen) og strikker ny fot på = halve arbeidet spart og sokkene får laaang levetid.
    Ha en fin dag 🙂

    • Flott med Gode Tips; Tusen Takk, Veldig Bra!

      Det samme kan vi også gjerne gjøre med strikkebukser til barn, når bena blir for korte: strikker dem litt lengre bare. Ha en riktig fin strikkedag og hjertelig velkommen igjen:-)

  5. Hælene på min manns raggsokker hadde store hull, så da bare strikket jeg nye hæler og sydde dem utenpå.

Legg igjen en kommentar