hekleri-heklera-trallalala…

Først litt morgenstemning

fra ute i dag

Som du ser er det ikke lenger helt trygt

å ferdes på isen

Men det er et godt vårtegn

Og med mildere luft

vil man kanskje legge

de tykkeste ullplaggene

på hylla ei stund

Gutta Boys

vil likevel ha noe på hodet

så mora til å rote

langt nedi restegarnsposer

Etter bomullsgarn som hun fant

Hekleri

Heklera

Trallalala

Den ene vil ha ei lue

Den andre et pannebånd

hekleri heklera

Nu er det snart vår

Så er det bare å svinge heklenkroken i en fei

Det er vår

trallalalalei

Noen som la merke til

at strikketøyet som kan skimtes

i bakgrunnen

ikke ble nevnt med et eneste ord?

Trallalalei!

Advertisements

2 thoughts on “hekleri-heklera-trallalala…

  1. Hei!
    Jeg syns det er utrolig morsomt å få følge deg med det du fyller dagen med! Du er så kreativ, og syns du er veldig snill som deler det med oss 🙂
    Jeg har et spørsmål til deg.
    Jeg er ferskis innen strikking/hekkling/sying. Og jeg har prøvd å hekklet den svenske OL-lua, men jeg får det ikke til. Enten så blir den for liten slik at den passer et barn eller så ser den ut som en sopp… Hva skal jeg gjøre for at det skal bli ei litt baggy lue?

    • Heisann og tusen takk for hyggelig melding. Så flott at du prøver deg på håndarbeid av ulike slag, det gir mange gleder, og man skal ikke være redd for å prøve og feile litt innimellom. Samtidig er det jo mye artigere å holde på når resultatet blir vellykket.

      Når man hekler er det viktig å bruke en heklenålstørrelse som passer til garnet man har valgt. Vi hekler alle litt ulikt, derfor er størrelsen på heklenål eller strikkepinner oppgitt som veiledende. Jeg tenker at du enten hekler litt for stramt eller for løst. Prøv å endre størrelsen på heklekroken din: bruk en tynnere nål hvis resultatet blir for løst og slamsete, eller en større størrelse hvis det blir for stramt.

      Når du følger hekleveiledningen, og hekler luer ovenfra og ned kan du tilpasse størrelsen ved å å øke til lua er passe vid. Har du mulighet til å prøve litt underveis, kan du tilpasse størrelsen helt perfekt til den som skal ha den.
      Når lua har riktig omkrets, hekler du rundt uten å øke, til ønsket lengde eller størrelse.

      Følg med og pass på at antall masker eller staver stemmer slik at det ikke blir fler eller færre masker uten at du selv vil det. Det blir enkelere jo mer du hekler.

      Ønsker deg riktig lykke til!
      Og velkommen på besøk igjen:-)