Å hekle en Halvstav

Tenkte bare jeg skulle vise deg hvordan du hekler en halvstav:

halvstavHer hekler jeg med dobbelt garn, bare så du vet slik at du ikke blir forvirret av det..he he..

Halvstaver er liksom en mellomting mellom vanlige fastmasker og staver og gir arbeidet litt fastere struktur enn staver, og samtidig litt fyldigere og løsere enn fastmasker. Det går raskere å hekle enn fastmaskene og littegrann tregere enn med stavene. I oppskrifter forkortes halvstav(er) ofte med hst.

Jeg benytter  stort sett alltid  halvstaver når jeg hekler vaskeklutene mine, som du finner oppskrift på her….

1. Kast på nåla

2. Stikk nåla gjennom begge maskeledd

3. Hent garnet gjennom = 3 løkker på nåla

4. Kast på nåla

5.  Trekk gjennom alle tre løkkene

6. Du har heklet en Halvstav

og se så fint og flott det blir:

ollue inprogress

Den øverste er heklet i halvstaver den nederste er heklet med fastmasker i bakre maskeledd. Det er også mulig å variere halvstavene ved å hekle enten gjennom begge maskeledd slik det er vist her eller gjennom kun fremre eller bakre.

Det er opp til deg. Lykke til:-)

En tanke om “Å hekle en Halvstav

Legg igjen en kommentar