Om å vaske Ullplagg

Ganske ofte får jeg spørsmål om hvilke garn man bør benytte hvis man vil vaske ullplagg i vaskemaskin. På rene ubehandlede ull- og alpakkagarn står det at plagget skal vaskes for hånd ved 30 grader. Dette er en sannhet med modifikasjoner da ren ull faktisk tåler temperaturer opp mot kokepunktet,

-vel å merke om det ikke er bevegelse i vaskevannet.

Kombinasjonen: Vann; Såpe og Bevegelse, gjør at rene ullplagg toves.

Hvordan man kan tove finner du beskrevet her…

De aller fleste vaskemaskiner har eget ullvaskeprogram, der du kan vaske alle slags ullplagg uten at de toves. Er det ekstra fine ull- eller alpakkaplagg vasker jeg dem på vaskemaskinens ullvaskprogram med kaldt vann, altså 0 grader.

Ellers velger jeg stort sett 30 grader.

Når det gjelder superwashkvaliteter holder de seg penere om man vasker dem på ullvaskprogrammet, disse velger jeg oftest å vaske ved 40 grader, men de toves ikke selv om de skulle havne i 60-graders-vasken sammen med andre klesplagg.

Det er vel det de fleste mener når de lurer på om noe kan vaskes i maskin.

Jeg benytter alltid litt ullvaskemiddel, aldri vanlig vaskepulver. Et alternativ til ullvaskemiddel er hårshampo. Hårshampo er foressten godt egnet når man skal vaske alpakkaplagg. Ca. 1 spiseskje er nok til en vask. Etter vask legges plagget på en ren håndduk, så former vi det i fasong med hendene og ruller håndduken sammen, med det rene ullplagget inni. Har du et rom med varme i golvet kan håndklerullen  godt få ligge der til neste dag. Plagget kan også tørke flatt ved å ligge oppå håndduken, så kan man legge en annen håndduk oppå slik at fuktigheten i plagget får trekke inn i den.

Bruk hendene til å klemme vannet ut.

Skift eventuellet til en tørr håndduk før plagget får ligge i ro til det er tørket.

Samme tørkemetode benyttes om man vasker ullplagget for hånd, da kan det hende man trenger et par ekstra håndduker ettersom plagget sannsynligvis inneholder mer vann etter vask, enn når vaskemaskinen har gjort jobben.

Når man vasker for hånd fylles et kar med lunkent vann, tilsatt ca. en spiseskje ullvaskemiddel. Så legger man plagget oppi og vasker forsiktig til det er rent. Deretter skylles plagget, slik at all såpen blir fjernet.  3-4 skyllevann pleier å være nok. Skift ut vannet i karet, med nytt lunkent vann og klem forsiktig ut så mye vann som du greier mellom hver skylling. Det er viktig at vaske- og skyllevann holder nogenlunde samme temperatur, slik at ikke ullplagget får sjokk, noe som kan bidra til at fibrene ødelegges.

Ull- og alpakkaplagg bør aldri vris tørre. Vi klemmer forsiktig vannet ut og lar hånduken ta seg av resten. De bør heller ikke henges til tørk, da de vil sige og komme ut av fasong.

Her er min gamle tynne ulltrøye, ved navn Joanns Spencer, strikket på pinnestr. 5 mm med 125 g DUO Merino, etter en oppskrift som stod på trykk i Norsk Husflid for noen år siden. Jakken var akkurat litt stor og en smule slamsete blitt, så den fikk seg en omgang i vaskemaskinens finvaskprogram på 30 grader. På den måte toves den bare litt.

Når jeg plukker den ut former jeg den slik jeg vil før håndkledet tar seg av resten. Se bare her, så fin den er blitt:

Nesten som NY! Så Nå kan det faktisk hende jeg til og med får somlet meg til å sy knapper i!

Helt til slutt er det bare å si at ull- og alpakkaplagg ikke trenger å vaskes like ofte som andre klær. Heng dem til lufting titt og ofte så holder de lenger.

Lykke til!

2 tanker om “Om å vaske Ullplagg

  1. Denne har jeg også strikket! Jeg strikket som genser og den er velbrukt (og oppbrukt) av husets oldemor. Har du laget denne til deg selv? Og hva slags garn brukte du?

    • Hei, jeg strikket til meg selv og har brukt den mye! Det gikk med 125 g DUO Merino, men jeg tenker at den ville blitt rålekker og sterkere med DOU SilkeMerino. Så det blir nok med silke neste gang:-)

Legg igjen en kommentar