Et enkelt Fletteinnlegg; -Fletting er ikke Vanskelig!

Fletter og Aranmønster er i vinden som aldri før

Og det er slett ikke vanskelig, selv om enkelte tror det, og derfor kvier seg

for å strikke oppskrifter som inneholder flettinger

Bare se her, så enkelt det er:

Her har jeg lagt opp til en enkel Flettekant

Med Sulka på Pinnestr. 9 mm

Sulka er et Mirasolgarn, som består av

60 % Merinoull, 20 % Alpakka, 20 % Silke

Veil.pinnestr. 6mm gir en strikkefasthet på 16 masker pr. 10 cm.

Jeg skal flette over 12 masker og har på denne kanten to kantmasker

i hver side som alltid strikkes rett.

Den første masken tar jeg løs av slik at kanten blir fin på begge sider.

Ettersom jeg strikker frem og tilbake på pinnen,

strikkes de 12 flettemaskene rett på retten og vrang på vrangen.

Her fletter jeg på hver 4 pinne,  Alltid på retten

(noe som selvfølgelig kan varieres etter hvordan du vil ha det,

Fletten virker løsere hvis det er flere omganger imellom flettepinnene)

Du trenger en ekstra strikkepinne, en flettepinne eller hjelpepinne

som du kan flytte masker inn på og legge enten foran eller bak arbeidet

mens du strikker fletteomgangen.

Ettersom jeg skal flette over 12 masker strikker jeg først 3 pinner glattstrikk

På Fjerde pinne flytter jeg de 4 første maskene, etter de to kantmaskene,

over på en hjelpepinne, og legger dem foran arbeidet,

mens jeg strikker de 4 neste maskene på pinnen rett

Deretter strikkes de 4 maskene på hjelpepinnen rett

Strikk nå rett ut pinnen, vrang tilbake,

(unntatt de to kantmaskene i hver side, som strikkes rett hele tiden)

En pinne rett og en pinne vrang.

Da er vi klar for neste fletteomgang

Vi skal nå flette over de 8 siste flettemaskene slik:

Strikk de 4 første flettemaskene, (etter de to kantmasken) rett

Flytt de 4 neste maskene over på hjelpepinnen og legg dem bak arbeidet

Strikk de 4 siste flettemaskene, før du strikker de 4 maskene

fra hjelpe- eller flettepinnen rett, deretter rett ut pinnen.

Ser du? Fletting er ikke så Vanskelig!

Pass bare på ikke å vri maskene fra flettepinnen

Pass også på at du har like mange omganger mellom hver fletteomgang

slik at fletten blir jevn og fin og lik hele veien.

LYKKE TIL!

4 thoughts on “Et enkelt Fletteinnlegg; -Fletting er ikke Vanskelig!

  1. Bra med såna lärosamma visningar. Jag har lärt mig sticka en avig maska mitt i flätan som blir den yttersta efter en flätning, då ser liksom ränderna (rätmaskorna) ännu mera ut som band.

    • Det er riktig ja, og blir ofte gjort når man strikker flettegensere for eksempel med flere fletter ved siden av hverandre.
      Mener du at du også strikker en vrangmaske midt i fletten og ikke bare på hver side av fletten?

      Det er veldig interessant når vi kan diskutere ulike strikketeknikker, kjempeflott måte å lære av og inspirere hverandre. Og så er det interessant at man strikker litt forskjellig etter hvor man bor eller kommer fra.

  2. Fin oppskrift! men jeg har et spørsmål… Hvordan kan man legge opp mønsteret for at fletten skal gå motsatt vei? fletten blir jo opp ned om man skrikker den på en genser…

Legg igjen en kommentar

