Å strikke inn garnender

Om man vil strikke inn garnender i sitt strikkeri underveis som man strikker, 

sparer man seg for arbeidet med å sy inn alle endene etter at det er ferdig.

Man slipper også knuter i garnet,

noe jeg personlig absolutt ikke liker i mine ferdige strikkeplagg.

Om man strikker med materiale som ikke kan toves,

slik at det er mulig å spleise garnendene,

-eller man strikker med ulike farger der kun den ene fargen skal synes på retten, kan garnendene strikkes inn ved å legge begge trådene over venstre hånds pekefinger å strikke med den nye fargen, eller hovedgarnet, vekselsvis

over:

 og

under:

 den tråden som skal strikkes inn,

annenhver maske.

 Her er det den hvite tråden som er den nye fargen, den ligger derfor bak den fargede trådenden som herved er strikket inn.

Slik ser det ut på vrangen:

Fortsett å strikk til hele «den gamle» trådenden,

som må være mer enn et par cm lang, er strikket inn.

Deretter er det bare å strikke med den nye fargen eller det nye garnet alene.

Lykke til!

2 thoughts on “Å strikke inn garnender

  1. Så smart! At jeg ikke har tenkt på dette før!
    Jeg holder på å strikke slike julekuler a la Arne og Carlos, og irriterer meg hele tiden over de løse trådene! Nå skal jeg strikke de inn i resten av bunken jeg skal strikke! 🙂

Legg igjen en kommentar

