Lynet, -en tovet vamselue

Lynet er en tovet vinterlue strikket i Vamsegarn fra Rauma (- finnes hos knitting.no). Vamsegarnet er et godt tovegarn som egner seg til mange slags plagg. Eksperementeringen med å få frem en enkel grunnstrikkeoppskrift for en tovelue strikket i Vamsegarn tvang seg frem en riktig kald januardag. Han som ønsket seg luen gav klar beskjed om hvilke farger han ville ha og som den lydige strikker jeg er gjorde jeg det jeg kunne for å etterkomme ønsket, dog med min egen lille vri selvfølgelig.

Første utkast så slik ut:

Personlig var jeg ganske fornøyd med mønsteret som iherdig og målbevisst ble skissert med en vill idè om små grønne menn eller noe slikt rasende rundt i hodet. Resultatet gjorde meg en smule betenkt og jeg tvilte vel på at den påtenkte eieren ville være like fornøyd som meg. Dessuten ble den første luen litt i største laget for et gjennomsnittlig hode slik at jeg uansett måtte strikke en ny lue.

Etter nye timer med mønstertegning og strikkeri ble lue nr. 2 ferdig:

Denne falt i smak hos sin nye eier men jeg var enda ikke helt fortrolig med lynmønsteret. Derfor ble den 3. lynlua strikket i all hast. Ser du riktig godt etter skal det befinne seg en aldri så liten stas i toppen på den tredje.

Lynmønsteret kunne da enda forbedres selv om selve passformen og designet har fungert fra og med lue nr. 2.

Den 4. lynlua fikk æren av å bære navnet: Lynet. 

Før toving så den slik ut:

Det endelige resultatet:

Oppskriften er gratis og befinner seg i gratis-strikkeoppskrifter-menyen.

Velbekomme og lykke til med lynkjapp og godvarm vinterluestrikking.

4 thoughts on “Lynet, -en tovet vamselue

  1. Hei!

    har litt problem med å skjønne fellinga. Er det slik at fra 10 omgang med ensfarget til 15 omgang så feller en 1 maske pr 8 masker. Deretter så feller man to masker pr 8 masker fra omgang 15 til omgang 19 osv? Syns luen min ble så utrolig liten, og raskt avfelt om dette stemmer.

    • Hei. Det er riktig at fellingene begynner fra 10. omg. etter at mønsterrapporten er strikket. Første gangs felling strikkes hver 7. og 8. maske rett sammen til en. Deretter strikkes 4 omg. uten å felle. På neste omg. strikkes hver 6. og 7. maske rett sammen til en, deretter 3 omg. uten felling. På neste omg strikkes hver 5. og 6. maske rett sammen, så 2 omg. uten felling osv. osv.
      Håper det går bedre nå.
      Lykke til.

Legg igjen en kommentar

