Paa Kanten, -oppskriften.

Strikker man en pyntekant med kort eller lang nedbrett til sitt skotøy,

blir det nesten som å få nye sko.

(BARE PUSSE DEM LITT SÅ)

Så kan man jo alltids variere

med farger og lengder og slikt

og bytte om på en-to-tre.

Her er strikkeoppskriften:

PAA KANTEN

Garnforslag: Sterk eller Mirasol fra Du Store Alpakka, 2 ulike farger.

 Veil. pinnestr. 3,5 mm. Strikkefasthet: 22m = 10cm.

Legg opp 85 m med den pyntekantfargen du ønsker.

Strikk rundt slik:

  1. 1 omg. rett
  2. 1 omg. vrang
  3. 1 omg. rett
  4. * 3 x 2 rett sammen, K(=kast på pinnen), 1r, K, 1r, K,1r, K, 1r, K, 1r, K, 3 x 2 vridd rett sammen.* Gjenta ut omg.
  5. 1 omg. rett
  6. Gjenta omgang 1-5.
  7. Gjenta omgang 3-5 i alt 3 ganger.
  8. 2 x 2 rett smn, 4 rett, 2 rett smn,    3 rett, 2 x 2 vridd rett smn. * Gjenta ut. omg. = 60 m.
  9. 1 omg.vrang.
  10. Skift evt. farge og strikk 1 omg. rett.
  11. Strikk ribb: * 2 rett, 2 vrang * så langt som du ønsker. Ca.10 -12cm.
  12. Strikk 1 omg. rett
  13. Strikk 1 omg. vrang
  14. Fell rett av, og strikk en På Kanten til, på samme måte.

Vreng På Kanten og brett ned pyntekanten

Utskriftsvennlig.

25 tanker om “Paa Kanten, -oppskriften.

  1. Tilbaketråkk: På Kanten

  2. Disse var fine. Hvis du har sett i Nancy Bush’s bok Socks on the Road, så har du sett noe hun kaller Oslosokker. Det er sokk med en kant brettet over beksømstøvelkanten. En eller annen fra USA her på Ravelry skrev at da hun var liten, kunne hun kjenne igjen norske skiløpere på den typen sokker. Så du er i god tradisjon, men mer festlig, synes nå jeg!

    • Takk skal du ha, har ikke sett den boka, men skal sjekke på Ravelry ved neste anledning. Trivelig at du stakk innom, ønsker deg en fin strikkehøst på kanten eller ei:-)

  3. Hei!
    Denne vil jeg prøve… Men jeg er rimelig fersk på hullmønster, så trenger å få det inn med teskje… Hva betyr «3 x 2 rett sammen»?

    Hilsen meg 🙂

  4. tusen takk 🙂 Var så utålmodig at jeg bare måtte prøve med en gang….er spennende å se hvordan det blir! Du har virkelig en fin blogg, masse gode ideer for fremtidige strikkearbeid!

  5. de ble kjempefine! Eneste var at jeg på et eller annet vis klarte å felle antall masker ned til 58 eller 59 på nr. 8, men fant ut at det ikke var et så stort problem at jeg orket å bry meg om det…. Disse blir det flere av!

    ha en flott dag! 🙂

    Hilsen strikkeguri

    • Så Flott at du ble fornøyd, veldig anvendlig og artig å strikke på Kanten og så syns jeg det er stor stas at det er så mange som strikker dem. Ha en flott strikkeonsdag:-)

    • Hei. Jeg strikker rundt på strømpepinner. Dvs. pyntekanten kan nok strikkes på liten rundpinne.
      Hvis du heller vil strikke frem og tilbake og sy dem sammen etterpå er det også mulig, men da må du passe på så mønsteret i pyntekanten blir riktig.
      Lykke til:-)

  6. Så flotte disse var 🙂
    Er det type et nøste av hver farge-prosjekt?
    Isåfall er det jo ypperlig for restegarnet 🙂

Legg igjen en kommentar