Å spleise garnender

 Å spleise garnender kan være nyttig for en strikker,

det er enkelt og man slipper å sy inn endene etter at arbeidet er ferdig.

Håndspinnere gjør det, 

nålebindere gjør det,

og det kan strikkere og heklere også gjøre:

SÅFREMT MAN STRIKKER MED UBEHANDLET ULL ELLER ALPAKKA!

Et materiale som kan toves, med andre ord.

(-for det er egentlig det vi gjør; tover garnendene sammen)

 

Man legger ca. 10-20 cm,

(alt etter hvor tynnt eller tykt garn man har,)

fra hver av endene på de to nøstene man vil spleise,

over hverandre i hendene,

fukter med spytt eller såpevann,

og ruller garnendene sammen mellom håndflatene.

Spytt inneholder enzymer som gjør at ulla fester seg godt til hverandre

og finnes alltid «for hånden».

Lettvint og greit med andre ord.

(hvis jeg må spleise garnender når jeg er ute blant folk,

fukter jeg håndflatene litt diskrè,

da jeg frykter skulende blikk,

hvis noen skulle oppdage hva jeg egentlig driver med…)

Etter at arbeidet er ferdig vil det som regel alltid være naturlig å vaske plagget,

så urenslig er det altså ikke,

(-det er visst ikke spyttet i seg selv heller)

selv om det kanskje kan virke slik.

Når jeg har spleiset mine garnender på denne måten,

pleier jeg å stramme maskene litt ekstra,

der tråden er dobbel, 

for å jevne ut forskjellen mellom enkel og dobbel tråd. 

 Om garnet man ønsker å spleise består av materiale som ikke lar seg tove,

kan man tvinne trådene sammen, eller strikke dem dobbelt et lite stykke,

pass da bare på at endene havner på baksiden av arbeidet! 

 

En tanke om “Å spleise garnender

  1. Veldig lurt – har gjort det slik jeg også, spesielt når jeg strikker med ganske tynt garn på tykke pinner slik at det er vanskelig å feste trådene pent.

Legg igjen en kommentar