Noen som lurte på….

-hvordan det går

med fanakoftestrikkinga mi?

Den ligger her, og tyter nesten ut av strikkekurven

Først har jeg strikket bolen opp til ermene

Deretter begge ermer like langt

Det vil si:

Ermene er nok en smule lenger enn selve bolen

To striper for å være nøyaktig

Og stripene passer hvis en legger dem ved siden av

Så har jeg strikket dem sammen:

Erme og Bole, Bole og Erme

I stedet for å felle av 10 masker midt i hver side av bolen

og tilsvarende midt under hvert erme

(som også står beskrevet her…)

Har jeg ikke bare i latskapens tegn

men også fordi jeg synes det blir minst like fint

Strikket sammen maskene

i stedet for å felle av og sy

Det Geniale her, som jeg ikke har sett beskrevet andre steder

er at jeg strikker dem sammen

på samme omgang som jeg strikker ermene inn på bolen

Her ser du vrangen:

Og her er retten, under ermet:

Det sparer meg for endel arbeid

Samtidig som jeg er så glad i å gjøre ferdig det jeg kan underveis

Det aller enkleste, er nok å felle raglan

På samme måte som beskrevet her…

Raglanfelling kan nemlig benyttes på alle slags plagg

(unntatt bukser og luer og slikt selvfølgelig)

og med hvilken som helst strikkeoppskrift som utgangspunkt

Kan hende man må eller vil, justere målene en smule

Iallefall på bolen hvis målene er beskrevet helt opp til halsfellingen

Normalt skal ermene være noen cm lengre enn bolen,

men det kommer an på designet

og hvordan man vil ha det

Jeg liker å variere

Jeg liker utfordringer

Jeg liker å gjøre tingene på min egen måte

Dessuten liker jeg å prøve ut idèer

For å se hvordan det blir

Derfor har jeg planlagt Rundfelling på min Fanakofte

Skal man felle på denne måten trenger man enten at det eventuelle mønsteret

er designet slik at fellingene passer inn

Slik det er på islandsgensere f.eks.

På typisk norsk tradisjonsstrikk

er det ganske vanlig å klippe opp for ermer

og mønsterrapportene egner seg derfor ikke alltid til rundfelling

På fanakoftestripene har jeg løste det slik:

Det felles ved å strikke to masker rett sammen til en

Det blir endel regning og telling av masker

Det må du finne ut av selv hvis du vil

manipulere en tradisjonell strikkeoppskrift

Man skal nemlig ikke felle så ofte

Men velger seg ut noen omganger oppover bærestykket

der man kan felle ca. 20-40 masker på samme omgang

og ellers strikke omgangene uten å felle i hele tatt

For at Fanakoftestripene skal bli pene

gjelder det at lusene kommer over hverandre hele tiden

Derfor må man rett og slett telle og markere med et hjelpegarn

og velge seg ut hvilke luser jevnt fordelt som skal vekk

Dernest må man sørge for at de valgte lusene er borte vekk

neste gang det skal strikkes lus

I omgangen før stjernene eller åttebladsrosene

Kan det felles jevnt fordelt det antall masker

som gjør at maskeantallet som står igjen stemmer med mønsterborden

Men riktig helt dit har jeg ikke rukket å komme enda

Så hvis du vil se det

Må du følge med!

Ha en flott StrikkeKveld!

Helt til slutt, bare for å opplyse:

Jeg strikker med Tynn Alpakka

på pinnestørrelse 3,3, neida, det er 3,5 men 3,3 rimet jo så godt hehe..

5 tanker om “Noen som lurte på….

  1. Det var jammen ein god ide å strikka delane saman istaden for å fella og sy saman til slutt. Tusen takk for at du deler ideen 🙂 Det kjem eg nok til å prøva. Det er ei nydeleg Fanakofte du strikkar, og veldig smart med rundfellig. Ha ein fin kveld 🙂

  2. Jeg elsker raglanfelling, men jeg har ikke felt raglan på noe som ikke er «lagd» for det – dvs at det står i oppskrifta hvordan og når. Takker for fin forklaring! =)

  3. Takk for flotte tips. Holder på med armene til en Fana jakke eller genser med rundfelling. Venter med å bestemme meg til jeg begynner på bolen.

  4. Hei
    Oppdaget bloggen din akkurat nå! Holder på med ei fanakofte som jeg tenker å rundfelle.
    Meeen jeg sliter litt,,,,sjønte ikke helt dette du skrev,men jeg skal prøve;)
    Takker for tips;)

    Tina (frk.filur,blogspot.com)

Legg igjen en kommentar