lapper og stopper …

Stopper Sokker med restegarn, som en del av #strikkeløfte2014 Stoppekunsten er nemlig gull verdt, vil jeg si, og for ei tid, sida fikk jeg forespørsel fra en gruppe ungdommer som drev og skrev på en oppgave om gamle kunster. De lurte på om de fikk låne bildene og forklaringen min av sokkestopping i oppgaven sin. Og svaret var selvfølgelig ja, mot at jeg fikk et eksemplar av oppgaven deres etterpå og den må jeg si ble veldig fin. Oppgaven kan jeg ikke legge ut her, men link til stoppingen finner du her….. Den kan vel vær` til inspirasjon for flere kanskje…?

stoppe sokkerFor sokkestopping er slett ikke vanskelig, ei heller tidkrevende vil jeg si, nei da, -snarere rett og slett ganske artig… i hvert fall hvis man bare først kommer i gang, og vel verdt å bruke noen minutter på, i stedet for å, kaste i søpla eller at de bare blir liggende og slenge uten å få sjansen til å varme en eneste fot.

Jeg har sågar stoppet enda et par par, og det ene var, fra før et restegarnsokker som var strikket flere ulike garntyper, og som var ganske så slamsete blitt. De fikk seg derfor en splitter ny vrangbord, og det fortjente de virkelig, slik at skomakerens barn slapp å gå¨barbeint i vinterklulda….

strikkeløfte 3herved ble strikkeløfte nummer 3 godkjent oh yeah!

ellers går det i lapper; heklelapper, bestemødre, oldemødre eller mormødre

hekleruterettersom de er så små krymper ikke garnlageret betraktelig, vil jeg si, men for å være ærlig: syns jeg selv at det bli, ganske fint

Hekleveiledning finner du her… og hvis du vil hekle dem sammen kan du kikke litt her….

Fortsatt God og Fin  Hekle- og Strikketid ønskes deg!

sokker og lapper

2 thoughts on “lapper og stopper …

  1. Jeg er faktisk flink til å stoppe. Mye flinkere til det enn til å strikke. Men jeg har prøvd å få tak i en sånn gammeldags stoppesopp. Er de fremdeles i handelen?

    • Stoppekunsten er viktig å ta vare på synes jeg, og jeg ønske meg sjøl en god gammeldags stoppesopp. Ett eller annet sted mååå det jo bare finnes..

Legg igjen en kommentar

