FY; -så sløv du har blitt…

FY; -så sløv du har blitt
Nå får du pinadø skjerpe deg litt
kom igjen og strikk strikk strikk og blogg på med ferskt og spennende strikkespinn…
-spinn spinn spinn…  
dorthemontering
OKÅ -tar det til etterretning akkurat nå, og blogger på, selv om jeg ikke ferdig er med det jeg egentlig hadde tenkt å vise frem her. Det går utrolig tregt med strikkinga mi for tida, skjønner du,  dorthen min er ikke ferdig engang, han lå der ikke engang å slang, derimot sto han… -eller hun?? Nærmest i ren provokasjon: KOM IGJEN OG STRIKK MEG FERDIG !!!!
dorthe

Har ikke så fryktelig mye igjen, så nå håper jeg på at jeg skal kunne tre den på kroppen min i løpet av helga, men ettersom noen lurte på, tenkte jeg her å vise frem hvordan jeg gjør, når jeg lager min egen vri, på strikkeplagg fordi, jeg elsker å forenkle det som er mulig, og derved minimalisere monteringstid og -arbeid. Målet er alltid: STRIKK ALT SOM STRIKKES KAN, slik at plagget er mest mulig ferdig når du feller siste maske av pinnen din.
dortheermer
DORTHEN min er strikket på pinnestr. 7mm. med en tråd Tynn Alpakka og en tråd IRIS ( -alt dette finner du selvfølgelig i nettbutikken min, og der er du selvfølgelig hjertelig velkommen inn:-)

Jeg har lagt opp 70 masker og strikker vrangbord, 2 rett, 2 vrang, frem og tilbake 8-10 pinner på forstykket og 12-16 pinner på bakstykket. Bakstykket blir derfor litt lengre enn forstykket, men kun fra vrangborden og ned. Jeg velger her ikke å ha noen særlig splitt, slik den mer berømte Dorthegenseren har.
Så strikkes det riller så sid og lang man vil. Min er ikke så veldig sid, ettersom jeg vet at den kommer til å sige litt i bruk, og jeg personlig ikke er så voldsomt glad i å gå i klær som slenger for mye rundt, kroppen min. Men her velger selvfølgelig du og gjøre akkurat slik det passer deg.

Halsfellingen er ikke vanskelig, kun cirka ti masker i midten foran som settes på en hjelpepinne, hvorpå det flyttes 1 -2 masker fra skuldermaskene på annenhver pinne en 2-3 ganger. På bakstykket settes like mange masker på en hjelpepinne midt bak, når arbeidet er nesten like langt som forstykket når det er ferdig. Deretter strikkes kun et par omganger rett frem og tilbake. 

Skuldermaskene fra for- og bakstykket strikker jeg så sammen, fra vrangen.
Deretter plukkes det opp halsmasker rundt halskanten, deriblant de som sitter på hjelpepinnen. Vrangborden i halsen strikkes 6-8 omganger, før den felles av. Nå er det kun ermene igjen. 
dorthe genser

Jeg har plukket opp 44 masker fra skulderpartiet i hver side og strikker riller nedover, mens det felles jevnt i begynnelsen og slutten av hver 8 -10 pinne til der er 34 masker igjen. Når ermemålet stemmer med ermelengden min, feller jeg ytterligere 2 masker og strikker vrangborden rundt på strømpepinner. Forsøker å vise ved bilder her, hvordan dette fungerer. Så nå har du fårr prinsippene, og kan gå igang med tilpasse din egen dorthe eller annen slags genser eller jakke på akkurat din egen  måte. Det er nemlig noe av det mest fantastiske og herlige med strikkekunsten:

Muligheten til å GJØRE akkurat som man vil!
dorthe yesyesyes dortheerme

Lurte du på hvordan man strikker sammen masker, skal jeg forsøke å gi en enkel forklaring her, og om det ikke bra nok er får vi lage en bildeserie en dag senere:
Legg pinnene med skuldermaskene mot hverandre, rette mot rette slik at du har vrangsiden mot deg. Det skal i prinsippet felles av på normal måte, men du skal ha med deg maskene fra både bak- og forstykket. Stikk høyre hånds strikkepinne inn i første maske fra forstykket, deretter fra bakstykket, (eller motsatt hvis du holder bakstykket mot deg). Strikk disse to maskene sammen til en, Strikk så neste maske fra for- og bakstykket sammen på samme måte. Du har nå to masker på høyre hånds strikkepinne. Fell av på vanlig måte ved å dra den første masken over den sist strikkede masken og kun en maske gjenstår på høyre hånds strikkepinne.  Strikk nå den neste masken fra forstykket og fra bakstykket sammen slik du gjorde og fortsett å fell av på vanlig måte. 

Ser Du, vanskeligere er det ikke!!
GOD HELG ønskes, og opplysninger om høstens strikkekafèer kommer ASAP ! jeg lover!!!

P.S. Glemte visst å nevne at du må sy igjen genseren i sidene da, og under ermene selvfølgelig, men det skjønte du nok, helt av deg selv, tenker jeg….

2 thoughts on “FY; -så sløv du har blitt…