I dag har jeg kastet en strikkepinne…

Du har vel hørt om at enkelte folk driver og kvitter seg med ting? Ting som de ikke trenger, Ting som opptar plass, Ting Ting Ting!!! Kvitte seg med overflødig fant og fjas, forsøke å leve med litt mindre, for på den måten å oppnå høyere livskvalitet. Det er på en måte en trend i tiden, og forsåvidt forholdsvis positivt, vil jeg si, og helt i tråd med min egen filosofi, bare så fryktelig VANSKELIG å etterleve.

Spesielt om man er en lidenskapelig garn- og strikkepinneelsker.

Jeg vet utmerket godt at jeg ikke er alene. Jeg vet utmerket godt at det fins utallige flere, ja at vi nærmest er som en egen rase eller art å regne, vi som samler på garn og pinner i allslags varianter, ja til og med finner unnskyldninger for å skaffe oss enda mer og fler, også av det vi strengt tatt ikke trenger. Men du, så mye glede vi har av det, selv garnet som hoper seg opp, i krinker og kroker og hyller og kott. Noe jeg på en måte har avfunnet meg med, og til en viss grad akseptert, -at selv om jeg skulle leve i 100 år til, vil jeg nok ikke finne nok tid til å strikke opp alle garnhaugene som er lagret og samlet i huset mitt.

Men garn holder seg jo fantastisk godt!!! -og plutselig en dag finner man på noe som man kan bruke akkurat det nøstet til… og garn er garn, noe helt annet er det med strikkepinner, trodde jeg. Og det er fryktelig pussig i grunn. For selv om jeg vet at jeg  både eier og har pinner av alle slag, i alle størrelser og ulike materialer, så finner jeg sjelden akkurat den pinnen jeg trenger. Enten så har jeg forlagt den et sted, eller så sitter den i et uferdig strikketøy, eller så er strikkenøden så prekær at jeg bare ikke har tid og anledning til å bruke av min dyrebare tid til å lete den opp. Og det til tross for at jeg både har pinnevesker og bokser av ymse slag, som jeg har anskaffet meg for å holde orden på alle pinnene.  Bare piss, -det hjelper ikke det grann, nye pinner finner stadig veien inn i huset mitt, uten at jeg noengang ser meg råd til å bli kvitt, en eneste en av dem jeg allerede har, rett og slett fordi jeg elsker dem, og er helt sikker på at jeg får bruk for dem en vakker dag.

IMG_9643[1]

Men I DAG har jeg altså kastet en strikkepinne!

En eneste pinne av alle dem jeg har gikk rett i søpla mi i dag. Pinnen var nemlig ødelagt og kul umulig å strikke med, og vit at jeg har prøvd!!! -så da har jeg til og med, med god samvittighet anskaffet meg enda en, -he he… Må jo ha balanse i pinneregnskapet!!

Dessuten skal jeg snart ta meg feriefri i to hele dager til ende og da skal jeg unne meg ei skikkelig fin feriestrikking, -må bare tenke litt på hva det skal bli, og du får kose deg med strikkinga di, og ettersom jeg er litt nysgjerrig, spør jeg like godt her og nu, hva slags feriestrikking har du? og hva vil du anbefale andre?

Og P.S. Hvis du skulle være i beita for en pinne eller no, så har vi akkurat lagt inn syltynne strømpepinner i knittingbutikken….

-noe å tenke på, i forhold til mønstervottene fra forleden dags strikkespinn. Ha en fin og deilig sommerstrikkedag:-)

5 thoughts on “I dag har jeg kastet en strikkepinne…

  1. Kjempefint – føler med deg i tapet av en strikkepinne. Hadde en vond følelse i vinter da en bambus rundpinne må kasseres. Gjorde det beste ut av det, brant bambusen i ovnen og la plasten til resirkuleng. Da fikk den på en måte ett liv etter «døden».

    I år blir mitt sommerstrikk en genser som jeg er kommet halvveis på. Bolen og den ene armen er ferdig og målet er at den skal være helt ferdig når ferien min er over i august.

  2. Ser plutselig noen skrivefeil i teksten min over, men håper dere forstår hva jeg mener.

  3. Takk for fine ord May-Lis skriveleifene er til å leve med, -tenkte ikke over dem engang og skjønner godt hva du mener. De sniker seg nemlig inn overalt, men strikkegleden kan ingen ta fra oss:-)

  4. Dette høres skremmende kjent ut. Etter og ha flyttet til ny leilighet fant jeg virkelig ut hvor mye det har blitt ettervært.
    Men klart en tapt pinne eller et oppbrukt garnnøste må så klart erstattes og det så fort som mulig. Det skal i allefall ikke blir mindre av dem😀
    Ha en god sommer strikke tid