Tovevotter og Tommeltråd

Greier ikke helt å Slippe Vottestrikken
Til Tross for tidspress på designstrikken
 
Tovevotter Av Vamsegarn blir fantastisk Deilig og Myke
og minsten har allerede brukt opp sitt nyeervervede par
han mistet dem rett og slett dessuten er det nok flere
som kunne tenke seg tovede votter i julegave

IMG_4597[1]

Den aller enkleste Tommelen tror jeg jammen det er
å strikke tommeltråd inn underveis slik som her
Dette er en herrestørrelse, tror jeg…
-med 40 masker på pinnestr. 5 mm
 
Der tommelen skal sitte har jeg strikket 8 masker med
en kontrastfarge, -garnrest i begynnelsen av omgangen
Det er på Høyre Vott, På Venstrevotten strikkes de 8 siste
maskene med kontrastfargegarnresten
 
Før man bare fortsetter å strikke med hovedgarnet som om
ingenting har skjedd, helt til votten er så stor som man tror at
man vil ha den og oppskriften skal nok komme en vakker dag
må bare dobbeltsjekke at den blir bra…
 
Når selve votten er ferdig vrenges den og maskene skal nå
plukkes opp og garnresten fjernes. Jeg plukker opp maskene
før jeg fjerner restegarnet slik at det ikke rakner
 
Pass på slik at du får med alle, det er riktig når
det er ei maske mer på den ene pinnen
Her vil det si: åtte pluss ni

IMG_4598[1] IMG_4599[1] IMG_4600[1] IMG_4601[1] IMG_4602[1]

 
Jeg plukker dem opp fra midten og opp
og passer på at de ikke blir vridd når de strikkes
 
Nå vrenges votten på Retten igjen og jeg plukker opp 
ei maske i hver side slik at det ikke blir hull i sidene
Den ene av dem felles på neste omgang slik at 
maskeantallet stemmer og her blir ni pluss ni

IMG_4603[1] IMG_4604[1] IMG_4605[1] IMG_4606[1]

Når tommelen er ferdig strikket og fellt og endene sydd inn
er det bare å slenge hele votteparet inn i vaskemaskinen klar
for dagens toving, som du ikke får se, hvordan ble, før senere

IMG_4607[1] IMG_4608[1] IMG_4609[1]

One thought on “Tovevotter og Tommeltråd

  1. Tusen takk for oppskrift! Har noe vamsegarn liggende og nå vet jeg hva det skal brukes ti! Også skal jeg benytte pyntetipset ditt i enda ett blogginnlegg av deg🙂

Legg igjen en kommentar

