Hottest i Vinden med Dorthe-Genser på pinnen


Hottest av Alle Strikkeprosjekt og fullstendig i Vinden for tiden

er nok Dorthe Skappel-Genseren

som datteren Maria har lagt ut oppskrift på i sin blogg

Dorthe-Genseren finnes også på Ravelry

og er omtalt både her og her

Barnestørrelsen finner du også her..

og edelirosa har såvidt touchet den her

min spådom er at Dorthe-genseren kommer til å dukke opp

i nesten alle strikkeblogger utover høsten og vinteren

og selv er jeg altså intet unntak

for min strikkehjelp er satt på saken

med knallorange Baby Silk og Faerytale

 og har lovet den klar til Pe-Torsa-helgen

Ellers er det mange garnkombinasjoner som kan benyttes

ettersom oppskriften er enkel og romslig og passer alle

Veldig mange benytter Tynn Alpakka og Faerytale

Dorthe selv har strikket den i Tynn Alpakka og Iris

Strikkehjelpen Min benytter Baby Silk og Faerytale

og min versjon som nok blir en smule omgjort

strikkes i det nye alpakkagarnet: HEXA

Ellers kunne jeg jo godt ha tenkt meg å strikke den i

Petunia eller Pandora sammen med Plumet eller Alpaca Silk

Utallige varianter altså og mulighet for enhver å forme

og fremheve sin egen stil

Vil bare si at vi har alle kvaliteter inne

og mer blir fortløpende bestillt

Tusen  Hjertelig Takk til mor og døtre

Skappel for generøs deling av mønster

som enkelt, genialt og raskt kan strikkes

av alle slags strikkere rett frem og tilbake i riller

og vips HOKUS POKUS

splitter ny og superdeilig Dorthe-genser

10 thoughts on “Hottest i Vinden med Dorthe-Genser på pinnen

  1. Hei!

    Har kjøpt meg tynn alpakka og alpaca silk for å strikke genseren i perlestrikk, men synes det blir litt store masker med pinne 7.. Har du noen formening om hvilken pinnestørrelse jeg bør velge? Tenker å prøve med 6, men lurer på om jeg kanskje skal gå ned på 5

    • Hei Du må nesten prøve deg litt frem. Kommer litt an på hvordan du strikker. Jeg tror 5 mm blir fint. Er litt avhengig av hvordan du vil ha det.
      Kombinasjonen du har valgt er iallefall deilig.

      Lykke til:-)

      • Gikk for 5 mm, og virker som det blir veldig bra! Økte antall masker til 90 bak siden den vil bli litt smalere med mindre pinner og perlestrikk.. Satser på at det blir bra:-)

  2. Hei. Kunne gjerne prøve meg på å strikke dorthe genseren (selv om jeg har null erfaring med strikking). Finnes det noen oppskfrit på den i liten størrelse xxs/xs? Hvor kan man få tak i det brun/beige garnet du har på det ene bildet i dette innlegget? Vh Cecilie

    • Hei. Dette er en svært enkel genser å strikke som du helt sikkert greier å få til. Det er et utmerket «førsteprosjekt» og hvis du ønsker den litt mindre er det bare å legge opp færre masker. Vi har et oppskriftshefte i butikken med en svært lik lignende genser i flere størrelser hvis du ønsker det. Evt. kan du benytte tynnere garn og tynnere pinner. Lykke til:-)

  3. Hei! Hvilken pinnestørrelse brukte du på Hexa garnet til Dorthe genseren? Håper på snarlig svar, vil gjerne begynne å strikke i helga!

Legg igjen en kommentar

