Hva Skjer Mer?

Ingen Strikkedokke på Pinnen

-iallefall ikke enda!

Men jeg har hele stua full av Stoffbiter

Noen er klippt ferdig, andre ikke

FY FOR ET ROT DET ER!

«Også vi som venter huset fullt av gjester til helga!»

«-Men jeg har sydd ferdig et teppe!»

Helt enkelt igrunn, med lapper av ullfilt,

og en blomst i ene hjørnet

Fòret med vatt og bakgrunn av myk fleece, nesten som ei dyne

Høstfarger og isydde fingre, ingen fingre i teppet selvfølgelig,

men kanskje heller som en bivirkning av hele sømprosjektperioden

Hver gang jeg syr meg igjennom en finger;

-erindrer og tenker jeg på dengang for mange år siden

da jeg studerte og vurderte

hva slags symaskin som skulle anskaffes

Dengang fikk jeg faktisk lov,

av forhandleren, ei smågammel koslig sydame

-og mannen hennes som drev butikken sammen,

Å låne med meg Berninaen hjem, før jeg bestemte meg

Det utslagsgivende var nemlig, at jeg dengang,

dog uten at det var meningen selvfølgelig

Greide nettopp å sy gjennom egne fingre

Vondt ja, men akk og takk:

«greier maskina å sy gjennom fingre

MÅ den jo være solid»

-tenkte jeg og bestemte meg, der og da,

Siden har hun fulgt meg trofast gjennom alle år

og mye rart har hun måttet tåle og gjøre, for sin magre føde

-ikke engang olje vil hun ha…

Hun har måttet finne seg i, å stå ubrukt i mørke

i lange perioder, for plutselig å måtte «molarbeide»

Eller hardt og brutalt blitt fraktet rundt

og sy, har den måttet gjøre;

(-hva ellers skal man ha ei symaskin til?)

-alt fra de tynneste, -lekreste stoffer som tenkes kan,

til harde, grove, ekle

Og like blid, og solid, kun to ganger på service har hun vært

Omtrent hvert Tolvte År!

Teppet er foressten i godt selskap på Galleri Lierne

Så har du lyst har du lov og kan ta deg en tur innom der

-engang, -hvis det passer seg sånn….

(-jeg syr nok ikke mange slike!)

2 thoughts on “Hva Skjer Mer?

Legg igjen en kommentar

