«Er du ikke redd for bjørn?»

«Er du ikke redd for bjørn?»

-spurte syklisten, som kom syklende opp ved min side

da jeg var ute på en aldri så liten løpetur i går kveld

Det hender nemlig jeg tar meg en tur ut

Og da helst på øde skogsbilveier

der jeg kan bevege meg i fred og ro

for all slags trafikk

Sjelden jeg møter noen foressten,

så spørsmålet kom litt bardust på

«Nei, jeg er ikke redd,

-er det meningen han skal ta meg

får han bare gjøre det» -svarte jeg.

«Slik tenker jeg og» -sa syklisten

og syklet videre i adskillig høyere tempo

enn undertegnede

I dag har jeg fått høre om bamsetreff

nettopp innover den aktuelle skogsbilvei

der mine løpeturer som oftest går,

-så kanskje jeg er litt redd allikevel

-når bare jeg får tenkt meg om altså

Det er litt blandet

for vi kan ikke la en eventuell rovdyrfrykt

hindre oss i å bevege oss utendørs

Benytte oss av fjellet og skogen, friluftslivets gleder

 som jo nettopp er noe av grunnen til at de fleste av oss

som bor her, velger å bli værende

til tross for stadig minkende folketall

og økende rovdyrbestand

og mangel på byenes kulturtilbud og fasciliteter

Nærhet til fjellet

Mulighet til enkelt å komme seg ut

i tilnærmet uberørt natur

Vi kan ikke la angsten styre oss

Vi kan ikke la frykten hindre oss i å leve

For her i bygda er det mange bjørner

Mange fler enn offisielle tall kan fortelle

Og bjørnen, han holder nok god greie på meg

når jeg er ute, han følger med

og vet akkurat hva jeg gjør

og hvor han har meg

selv om han enda ikke har vist seg for mine øyne

Mine ord står likevel ved lag:

«Er det meningen jeg skal ende mine dager som bjørneoffer

da får jeg bare bli det»

Men i dag har jeg fisket med meg et par ekstra garnnøster hjem

For i kveld holder jeg meg heime med strikkepinnene mine

Det har jeg nemlig ingen blandede følelser for!

Ha ei Riktig god Helg!

Legg igjen en kommentar

