Nye sokker for Vasaloppet

Maken min går på ski

Han kan faktisk gå ganske fort og langt

Hvert år deltar han på flere lange turrenn

som naturlig nok krever en viss mengde trening gjennom hele året

Mitt bidrag i så måte er årviss sokkestrikking

Får han ikke nye sokker til de enkelte store skirennene

frykter jeg økning i skilsmissestatistikken her til lands

 

Årets Vasalopp står nå for tur

og mor sjøl, som har vært ganske hektisk den siste tiden

er iherdig blitt påminnet strømpestrikkingen de siste dager

Maken lurte rett og slett på om jeg hadde glemt det

Tenk det!

Ikke akkurat glemt,

men snarere tenkt

At det var da vel ikke så snart dette 9 mil lange stakeskirennet

hos søta bror.

Jeg prøvde meg på denne:

«Kanskje han kunne ta en lue i år, i stedet?»

Men nei, det gikk nok ikke

tiltross for at luen faktisk var ferdig

-bare en liten trådende igjen å feste

«Det er viktigere hva man har på føttene»

-sa maken

Så noe luebytte kom ikke på tale

Lykkeligvis foretrekker maken min maskinstrikkede sokker

på sine skiturer

De sitter fastere og bedre på foten nemlig

Samme oppskrift som i fjor, og året før, og året før, og…

Den finnes i butikken, og er beregnet på tynne sokkegarn,

f.eks. Opal,  Austermann 4-tråds og lignende garnkvaliteter

som har ca. 400 m/100 g.

Grunnoppskriften er ørlite tilpasset maken min sine føtter

med to masker mindre og ti rekker lengre sokkeskaft

slik at den passer foten hans perfekt.

Årets Vasaloppsokker er herved overlevert

så holder vel ekteskapet ett år til

Godt renn ønsker vi alle de spreke deltakerne!

Vi som sitter igjen heime koser oss med å følge løperne på nettet

mens strikkepinnene forbereder neste store skirenn!

Legg igjen en kommentar

