Vel overstått og vottestrikk

Helgens førjulsmartna i Lierne er vel overstått

og det strålende flotte vinterstemningsværet

gjorde rammen rundt  arrangementet aldeles perfekt.

En stund så det faktisk ut til at isen endelig skulle legge seg

men i løpet av lørdagsnatten åpnet sjøen seg helt igjen.

Det er godt når «sjøan har lagt»

-da blir det liksom ikke så gufsekaldt når kuldegradene

kryper nedover og nedover…

Årets  førjulshandel blant de mange utstillerne 

var det yngstemann i huset som stod for.

Han fallt pladask for denne dompapen med piperensere, som ifølge eieren egentlig er greiner, og gjør at han kan ta den med seg rundt og feste den både på potteplanter, stolrygger, lampeføtter eller andre tilgjengelige gjenstander i nærheten av der han til enhver tid måtte befinne seg.

Ellers er mine rypevotter nå satt under hardt og nådeløst press

slik  at strikkeoppskriften skal bli klar før jul.

Mer vottestrikk,

-da flere av hustandens medlemmer har begynnt å klage

over kalde fingre den senere tid, har jeg tillat meg å tilkalle ekstern hjelp for å fremskaffe de nødvendige fingervarmerne.

Hvert eneste år leter jeg meg nemlig

både gul og grønn og blå

etter en god tovevotteoppskrift.

Vamsegarn er et svært godt tovegarn

som jeg gjerne vil benytte.

Her er første utkast:

Ganske så digre før toving i vaskemaskinen på 50 grader

med et par småplagg som selskap.

Fremdeles litt store altså:

Så disse får en ny omgang i vaskemaskinen,

denne gang alene på 60 grader,

og nå er resultatet bedre:

Oppskriften skal justerès men disse er gode og varme og egner seg særdeles godt som utenpåvotter.

Her er oppskriften på de store:

3 nøster Vamsegarn, fra Rauma.

Strømpepinner 6mm

Legg opp 48 masker, strikk 4 riller, deretter 2o omganger rett rundt. Fell på neste omgang 8 masker jevnt fordelt. Strikk inn tommeltråd over 8 masker. Strikk 28 omganger. Fell 8 masker jevnt fordelt. Strikk 3 omganger. Fell 8 masker jevnt fordelt. Strikk 2 omganger. Fell 8 masker jevnt fordelt. Strikk 1 omgang. Fell 8 masker jevnt fordelt. Strikk to og to masker sammen, kutt tråden og dra den igjennom.

Plukk opp 16 tommelmasker og strikk rundt 12 omganger. Fell 4 masker annenhver omgang til det er 4 masker igjen. Kutt tråden og dra den igjennom.

Strikk en vott til på samme måte, fest garnendene og tov vottene i vaskemaskinen på 60 grader.

LYKKE TIL!

-om du vil…

Advertisements

5 thoughts on “Vel overstått og vottestrikk

  1. Dette må iallfall bli gode og varme votter – sikkert både vind- og vanntette. Blir spennende å se møsnteret på rypevottene. Du klarte å friste meg med MITU-garnet, så nå har jeg handlet litt, jeg også. Og to par stripeluer er snart klare…….

  2. Det blir spennende å se vottene dine ferdige. Og dompappen var søt! 😀

    De tovavottene må jammen bli tykke, du har jo flere masker enn det jeg bruker med enklel tråd Mor Aase. Men de blir sikkert supervarme da. Deilig!

  3. Hei!
    Takk for oppskriften på tovavotter. Skal prøve den for jeg fryser alltid på hendene… Brukte du dobbelt garn på de grønnstripete?

    Hilsen Liv M.

    • Hei.
      Det er brukt enkelt garn på disse. De er romslige og gode så man kan gjerne ha tynnere votter under.
      Lykke til:-)