Om å lese oppskriften og en Gehry eller to

Å strikke etter oppskrift skal jo ikke være så vanskelig,

spesiellt ikke når oppskriften er enkel og grei.

Men man må jo lese den selvfølgelig

og ikke bare strikke slik man tror.

Mimouna som er en mester i å lete og finne frem strikkeoppskrifter fra internettet, har fristet meg til å strikke Gehry.

Gehry er en av mange strikkeoppskrifter på inspirasjonskilden Ravelry.

(Du må bare lage deg en bruker hvis du ikke allerede er inne.)

 

Som tenkt så gjort, inn på Ravelry

fant oppskriften

lastet den ned og skrev den ut.

Vips på strikkepinnen med garn så fint

og i løpet av en kveldsstund var lua faktisk ferdig.

Kjempefin synes jeg,

men..

-det var visst noe som ikke stemte helt.

Fasongen og størrelsen ble liksom ikke helt slik som alle de andre Gehryene.

 Ja ja, eieren ble jo fornøyd heldigvis

men jeg greide ikke helt å slippe taket.

Så var det på`n igjen

-gir jo ikke opp så lett

og hva oppdaget jeg da?

Jo, jeg har jo rett og slett  ikke lest oppskriften skikkelig.

Min egen slurvefeil altså; FY FY!

Nei, da var det jo kanskje ikke så rart.

Kan jo være lurt å lese og strikke det som står

og ikke bare slik man tror, 

om man vil ha et vellykket resultat.

 

Strikkefasthet er viktig å tenke på

da vi alle strikker ulikt må vi kanskje bytte ut pinnestørrelsen

med en som enten er tynnere eller tykkere

for at alt skal stemme.

Garnvalg har også noe å si, så om vi velger andre garnkvaliteter enn de som er oppgitt kan vi ikke uten videre forvente å få samme resultat.

Akk ja..

Min riktige Gehry ble strikket i PUNO

og ble både myk, lett og god.

Ett PUNOnøste holder

og vel så det.

Og denne, -den passer altså.

For nå ble alt riktig og slik det skal være!

(-tror jeg!…)

3 thoughts on “Om å lese oppskriften og en Gehry eller to

  1. Du laget din egen vri på den røde ja. 😉

    Det hender at jeg også «glemmer» å lese mønsteret. Noen ganger blir det bra likevel. Og så har man jo plustselig laget noe helt nytt! (Ellers er det bare å rekke opp igjen. Det hender også innimellom. )

Legg igjen en kommentar

