Timeglasshæl i rillestrikk

Timeglasshæl

av alle ting, er en god gammeldags hæl som er artig og veldig grei å strikke.

Høsten er litt sånn sokkestrikketid for da begynner man å kjenne at det er godt med varme føtter. Og ingenting er som hjemmestrikkede ull-, eller som her:

alpakkasokker.

Jeg strikker høstens sokker med Sterk fra Du Store Alpakka

det er mykt, godt og passende håndstrikketykkelse.

Sterk er i høst kommet med et par nye farger også,

så det er rikelig å boltre seg i når det gjelder farger

for alle smaker.

Med utgangspunkt i Arribasokken kan man strikke sokker både den ene og den andre veien.

Oppned eller nedopp,

-det spiller ingen rolle.

Disse er strikket den tradisjonelle veien med 44 m på pinnestr. 3,5 mm.

Passe både til 7- og 9-åringer og alt i mellom selvfølgelig.

For å få kanten oppe elastisk samtidig som den sitter og ikke glir ned hele tiden

strikker jeg først en vrangbord med * 1 vridd rett og en vrang * ca. 10 omganger rundt.

Deretter «vanlig» ribb: * 2 rett, 2 vrang * til sokkeskaftet har ønsket lengde, ca. 12-14 cm.

Legg nå gjerne inn noen striper av restegarn i skaftet, jeg passer også på at begynnelsen og slutten av ribbeomgangen er en vrangmaske, slik at de to vrange kommer midt bak.

(UFF UFF: gremmes gremmes:  feil som kom så altfor godt frem på bildet av den ene sokken)

Så kommer hælen:

Sett maskene på første og siste pinne, altså de 22 maskene bak på en og samme strømpepinne.

Det skal nå strikkes avkortede pinner, rett frem og tilbake over disse maskene slik:

Strikk til det gjenstår en maske, snu, ta første maske løs av og strikk til det gjenstår en maske.

Snu, ta første maske løs av og strikk til det gjenstår 2 masker, snu, ta førtse maske løs av og strikk til det gjenstår 2 masker. Fortsett å strikk på denne måten med en maske mindre i hver ende, til det er 1/3 masker igjen.

Når det er 22 masker på pinnen blir fordelingen slik:

7-8-7.

Her kan du foressten sjekke tabellen for Arribasokkeoppskriften der dette er fordelt for de ulike størrelsene.

Nå skal det strikkes tilbake over de maskene som gradvis ikke er strikket.

For at det ikke skal bli hull ved snumaskene plukker vi opp masker imellom og strikker to masker sammen på denne måten: 

Strikk til en maske før siste snuing.

Plukk opp en maske før neste maske og strikk den (vridd) rett,

de to neste maskene strikkes sammen til en enten rett eller vridd rett sammen.

Plukk opp en ny maske (i «snuhullet» ) som strikkes på samme måte: rett eller vridd rett.

(Hvis hælen strikkes i glattstrikk skal maskene på vrangpinnen strikkes vrang sammen,

men det ser du når du holder på)

Snu, ta første maske løs av,(- den du plukket opp og strikket) og strikk til en maske før siste snumaske på den andre siden.

Gjenta prosessen med å plukke opp og strikke masker sammen, frem og tilbake helt til alle masker er strikket. Fortsett å strikk rundt foten, gjerne glattstrikk,

eller som her: med to vrange masker i hver side på oversiden av foten.

Pass på at du har like mange masker på pinnen som når du la opp.

Strikk rundt  til ønsket lengde, sjekk Arribasokketabellen hvor mange cm. mellom hæl og tå hvis du ikke har en fot å prøve på.

Det spiller altså ingen rolle hvilken vei sokkene strikkes, så denne hælen må gjerne også byttes ut i selve Arribasokkeoppskriften.

Eller omvendt!

7-9-års-sokken måler ca. 13-14 cm før tåfelling.

Det felles slik på første omgang:

2 masker strikkes vekselsvis vridd rett sammen og rett sammen

mot hver side: ialt 2 fellinger mot hver, slik at det på annenhver omgang felles ialt 4 masker.

I tillegg felles på første omgang 4 masker jevnt fordelt: 2 på undersiden og 2 på oversiden av selve sokken.

Fortsett med 4 fellinger annenhver omgang til det er 5 masker x 4 (= 20) igjen på pinnene.

Justèr dette for andre størrelser slik at ikke tåen blir for lang og spiss.

Fell nå på hver omgang til det gjenstår 12 masker.

Strikk to og to masker sammen = 6 masker.

Kutt tråden og dra den igjennom.

En rillestrikket timeglasshæl former seg godt på foten,

er elastisk samtidig som den trekker seg litt sammen.

Dessuten er den veldig grei og artig å strikke.

Skulle det være vanskelig så gi et lite hint så skal jeg prøve å lage en bedre forklaring.

Enn så lenge:

Lykke til med

riktig god sokkestrikk!

Advertisements

2 thoughts on “Timeglasshæl i rillestrikk

  1. Hei! Kjempefin forklaring! Et spm ang strikking av hæl over de maskene man ikke har strikket. Man skal plukket opp en maske, strikke to sammen, og så plukke opp en maske til i hullet. Dette vil jo øke 1 maske hver pinne, da blir det vanskelig å holde samme antall? Hva er det jeg ikke ser?

  2. Hei og takk for hyggelig kommentar. Du strikker to masker sammen over «snuhullet» og fordi du plukker opp en maske først står du igjen med like mange.
    Håper det var oppklarende.
    Lykke til:-)