Jeg velger meg T`IKA

Jeg velger meg T`ika fra Mirasol Collection når sommerplaggene skal strikkes.

T`ika er 100 % ren Pima bomull

og leveres i hesper à 50 g / 83m.

Plaggene blir svært myke og gode når man bruker T`ika. 

De får faktisk nærmest en silkeaktig glans.

Ikke så rart kanskje at Pima Bomull også benevnes som Sør-Amerikas silke.

Ettersom T`ika hører til Mirasolfamilien er det også et garn vi godt kan bruke med særdeles god samvittighet da vi vet at noe av det vi betaler går tilbake til dem som trenger det mest.

Mirasolprosjektet er et prosjekt av hjertet som hjelper fattige barn i Peru

til skolegang og utdannelse.

Det er jo også derfra vi får det deilige alpakkagarnet,

så da kjennes det ekstra godt å kunne gi noe tilbake.

 

Veiledende pinnestørrelse og strikkefasthet etter mine beregninger på T`ika er som følger:

3,5 mm: 22 m =  10 cm

eller

4 mm: 20 m = 10 cm

(på banderolen står det at 4mm gir 22m)

eller

4,5 mm: 18 m = 10 cm

eller

5 mm: 16 m = 10 cm

Alt dette er veiledende og ettersom vi alle strikker litt ulikt er det enkelt å justere strikkefastheten med pinnestørrelsen hvis vår egen strikkefasthet ikke stemmer med den som er oppgitt i en valgt strikke- eller hekleoppskrift.

Strikker man fastere slik at man får flere masker enn det som skal være,

går man opp et hakk i pinnestørrelse,

strikker man løsere,

går man ned et hakk eller to, -alt ettersom.

Strikkefastheten kan jo også variere etter hva vi skal lage.

Noen plagg vil vi helst ha løst strikket, andre fast eller stramt.

Det er litt smak og behag.

(Flere farger finnes i butikken altså!)

 

Min erfaring er at bomullsgarn gjerne kan bli litt tunge

slik at det kan være lurt å strikke litt fast, for at fasongen skal holde seg.

Men igjen:

dette handler om smak og behag og hva slags plagg man vil strikke.

Ettersom våren har vært så ekstrem kald har ungene mine inntil helt nylig sprunget rundt med sine tykkeste alpakkaluer på hodet, noe mor synes er litt på kanten når kalenderen faktisk viser juni måned, og sola snart skal til å snu igjen.

«Prosjekt Sommerluer med någå attåt» 

er derfor herved igangsatt og vil fortløpende bli presentert

etterhvert som de blir ferdige.

 

One thought on “Jeg velger meg T`IKA

  1. Helt enig i at T’ika er BEST når det gjelder bomullsgarn!
    Kjempegod å strikke med, mykt og deilig resultat og friske, fine farger!
    Synes det som oftest er passe med 20 m pr. 10 cm, men jeg strikker løst, og må derfor bruke pinne nr. 3 for å få til dette…

Legg igjen en kommentar

