Hoppe sa gåsa

Hoppe sa gåsa

Danse sa reven

 

Og så?

Den ene vil det ene den andre vil det andre.

 

Slik har jeg det ofte med mine strikkeprosjekter.

Jeg vil både det ene og det andre,

og ender ofte opp som gåsa og reven,

og gjør begge

eller rettere sagt flere ting samtidig.

 

I bloggverdenen har jeg oppfattet at uferdige strikke-

eller hekle-prosjekter ofte blir benevnt

med det aldeles treffende navnet: UFO !

I min enfoldighet har jeg tolket det som ensbetydende med uferdig objekt,

-men ser nå at det like gjerne kan bety det det egentlig betyr nemlig:

 et uidentifisert flyvende objekt.

 Et påbegynnt strikketøy som blir lagt til side til fordel for et nytt og annet,

kan man jo faktisk si er litt svevende eller flyvende, 

og hvis man mot  formodning skulle finne på å plukke et slikt frem,

etter en mer eller mindre passende tid,

så er det slett ikke uvanlig å spekulere litt i

 hva det egentlig var meningen at det skulle bli.

 Om arbeidet er preget av et litt komplisert mønster vil det nærmest være komplett umulig å finne utav hvor man var og hvordan man skal fortsette.

 

Men hvorfor er det egentlig så ufattelig mye morsommere å starte på et nytt strikkeri enn å fortsette med, eller gjøre ferdig det man holder på med?

 

Jeg tenker at jeg ikke er alene om å ha det slik,

 og de fleste av oss er ganske strenge med podene våre

om de vil starte nye strikkeprosjekter:

Gjøre ferdig først

det du holder på med

så kommer belønningen:

 få lov til å begynne på noe nytt!

 

Eller med andre ord:

Spis opp middagen din før du får dessert!

 

Konklusjon:

de hopper og danser og til slutt setter de seg faktisk på huk!

-det var reven og gåsa,

 

-men jeg gjør det samme:

et strikketøy for tv-titting,

et annet for møtevirksomhet,

et tredje som krever konsentrasjon og  tankevirksomhet,

et fjerde bare fordi jeg har lyst og det er så innmari arti.

Enda har jeg noen liggende og det plager meg egentlig ikke heller

for når  den dagen kommer at jeg plukker det frem igjen

 er det så utrolig herlig å komme i mål!

 

2 thoughts on “Hoppe sa gåsa

Legg igjen en kommentar

