Inspirert av svenskenes OL-lue eller…???

I vårt naboland går diskusjonen omtrent like heftig om de svenske heklede OL-luene er fine eller kule eller stygge, som meningsutvekslingen her til lands angående et av vårt lands fremste langrennshåps mangel på kommentar etter et skiløp der det forventede resultat av ymse grunner uteble. 

Jeg har ikke her tenkt å menge meg i noen av meningsutvekslingene men konstaterer kun at en fargerik og frisk heklelue synliggjort på spreke hoder flerfoldige ganger i døgnet, pirrer enhver strikke- eller hekleentusiast.

Og heklekunsten er da slett ingen heksekunst.

(-en aldri så liten godfølelse sniker seg inn når jeg ser at luen slett ikke er så ulik min egen Ask.)

Se bare her… eller her…

På grov heklenål og med tykt garn kan man boltre seg med hekleluer så mye man vil.

F.eks. slik  som denne :

(unnagjort på en liten kveldsstund i går aftes)

3 farger Sulka, fra Du Store Alpakka, Mirasol Collection.

Sulka består av 60% merinoull, 20% alpakka og 20% silke og egner seg ypperlig til hodeplagg.

(-finnes hos knitting.no)

Heklenål 7mm.

Hekle 4 lm (luftmasker) og sett dem sammen til en ring.

Hekle 3 lm = 1st. (stav), deretter 7 staver til i ringen = 8 st.

Den første staven på hver omg. består av 3 lm.

Øk 8 staver hver omg. til ønsket størrelse/vidde.

1. 2 st. i hver st. = 16st.

2. 2 st. i hver 2.st. = 24st.

3. 2 st. i hver 3. st. = 32 st. osv.

Jeg stoppet ved 48 staver, da var min lue vid nok.

Skift farger etter ønske og behag.

Min lue hekles slik: 5 omg. med F1(farge1), 2 omg. med F2, 1 omg. med F3, 2 omg. med F1, 1 omg. med F1, 5 omg. med F3.  Alle disse er heklet med staver.

Tilslutt har jeg heklet 3 omg. med fastmasker.

Utover dette er det bare å prøve seg frem og eksperementere av hjertens lyst.

Lykke til!

2 thoughts on “Inspirert av svenskenes OL-lue eller…???

Legg igjen en kommentar

