Klara 1-2-3…og…

Klara er en håndstrikkemodell som ble påbegynnt omtrent for et år siden, da en dame kom inn i min butikk og spurte pent om jeg kunne strikke henne en genser for hun var så kald og frøs så veldig. Normalt tar jeg ikke på meg slike håndstrikke-oppdrag, men denne damen som ba så pent og minnet meg litt om min kjære mormor, derav navnet, greide jeg ikke å stå imot.

 

Dermed begynnte Klara å leve sitt eget liv blant mine strikketanker. Garnet som ble valgt var Kureyon fra Noro. Norogarnet kommer fra Japan og er et rent ullgarn med mange nydelige fargenyanser.

 

 

Det er et spennende og godt garn som er litt spesiellt å strikke med. Etterhvert virker det som stadig flere får øynene opp for dette garnet som nok er litt mer kostbart enn mange andre kvaliteter.

 På pinnestr. 4,5 eller 5mm går det ganske raskt å strikke et større plagg og med 100 meter på et 50 grams nøste er det faktisk også ganske så drøyt. 

Grunnen til at min første Klara tok ca. et halvt år å få ferdig var at det innimellom var så mange andre strikkerier som ville bli strikket og damen som ønsket seg henne var heldigvis svært tålmodig og forståelsesfull.

Etter at den første Klara var ferdigstrikket og avlevert fikk strikkehjelpen i oppdrag å strikke henne med edelgarnet Eva, som er spunnet av lokal ull og senere plantefarget.

Denne fikk navnet EvaKlara og henger på utstilling i butikken. 

Men strikkehjelpen som jeg aldri ville vært foruten satte jammen igang med enda en, og denne har nok inspirert enda flere til å komme igang med Klarastrikking. En av strikkerne som har strikket flere Klaraer  regnet ut at ved å bruke 2/3 av den minste størrelsen passet den perfekt til en 2-3åring. Kjekt å vite hvis man vil eksperementere mer på egen hånd.

 Plagget kan vel også sies å være noe utradisjonnelt da hun er strikket ovenfra og ned, noe som resulterte i kommentaren: gjør dere alt helt bakvendt her oppe?

 -den kom fra en tilreisende som oppdaget Klara etter å ha sett på og studert  Arribasokkene.

Resten av historien kan leses i første strikkespinn….

One thought on “Klara 1-2-3…og…

Legg igjen en kommentar

