Nye sokker til husets herre

Min bedre halvdel har i lengre tid ymtet frempå om at han ønsket seg et nytt sokkepar. Tradisjonellt har han de siste årene fått ett nytt par en gang i året i forbindelse med deltakelse på et riktig langt og krevende skirenn. Jeg har ment at det skal fortsette slik, for maken min vil ha tynne sokker og ikke slike som man strikker på en kveld eller to. Ymtingen har ikke stilnet tiltross for lovnad om et nytt sokkepar til årets sportsbegivenhet men nærmest utviklet seg på grensen til (i mine øyne) masing, syntes jeg at jeg hørte noe om «skomakerens barn» . Jeg har da virkelig annet å gjøre enn å strikke tynnsokker i herrestørrelse. Men akk, man ønsker jo å bevare husfreden og hvis den ekteskapelige lykke skal stå på spill for et ekstra sokkepar i året så er det vel bare å trø til, for større kjærlighetserklæring enn håndstrikkede tynnstrømper skal man vel lete lenge etter.

 

Valget fallt på Austermann Step som er et tynnt og godt og slitesterkt sokkegarn innsatt med aloe vera- og jojoba-oljer. Produsenten reklamerer med ren fotpleie for føttene og når man strikker med det, blir man myk og god på hendene så eventuelle håndkremer som man ellers kunne tenkes å benytte seg av kan få stå i fred på hylla, så lenge aloeveragarnet svinser mellom fingrene.

Jeg vet at mange strikker på pinnstr. 3mm, men jeg vil ha dem litt strammere enn det, 2,5 synes jeg er litt i tynneste laget, så 2,75mm (-finnes hos knitting.no) blir perfekt for meg. Ett 100g garnnøste skal rekke til ett sokkepar og med Arribasokkeoppskriften er det jo veldig greit å strikke så lenge det finns garn på nøstet.

Jeg strikker en sokk fra hver ende av nøstet slik at paret blir ferdig samtidig. Arribasokkeoppskriften fungerer også for dette garnet, men ettersom den er beregnet på litt tykkere garn enn de helt tynne, fortsetter jeg å øke til jeg har 17 x 4 masker på pinnene.

(Den observante leser har kanskje lagt merke til at jeg strikker sokkene med 4 i stedet for 5 strømpepinner-det er ren psykologi fordi jeg innbiller meg at det går raskere rett og slett.)

 Målene forøvrig følges slavisk, og husherren får prøve sokkene underveis slik at sokkeskaftet blir så langt som han ønsker. Veldig greit,  -og på nøstet er det fremdeles garn igjen når paret er ferdig. 

Restene rekker nok ikke til enda et herrepar men et par småsokker skal det nok bli med tid og stunder.

Iallfall rakk jeg å få sokkene ferdig til det første testskirennet, -om fotplagget påvirker resultatet vites i skrivende stund ikke, men ingen klager er mottatt og mannen er kommet hel heim med begge føtter i god behold. 

(….psst…. -hørte visst noe om et ski som knakk,

-men det kan da vitterlig ikke aloesokkene noe for….., eller???….)

Legg igjen en kommentar

