Arribasokker og uglestrømper

Arribasokken er strikket fra tåa og opp med Sterk fra Du Store Alpakka.

Oppskriften kan sees på som en grunnoppskrift og gir rom for utallige variasjoner når det gjelder mønster og størrelser.

Man kan også strikke med andre garnkvaliteter og pinnestr.

Ettersom man begynner nede ved tåa er sokken enkel å prøve på underveis og når det gjelder mønster er det bare å velge av hjertens lyst.

Personlig syns jeg egentlig ikke sokkestrikking er verdens artigste beskjeftigelse men etter at jeg begynte å strikke Arribasokker er det igrunnen blitt ganske artig likevel. Jeg har til og med strikket lange strømper etter denne oppskriften.

Stort sett strikker jeg begge sokkene samtidig. Det gjør det hele enda greiere. To sett med strømpepinner og to garnnøster eller om garnnøstet skal rekke til et par: en sokk fra hver ende; strikke litt på den ene og så litt på den andre. Og plutselig så er begge sokkene ferdig.

Det er en stor fordel for oss som synes det er et pes å begynne på enda en ny sokk når man nettopp er blitt ferdig med den første.

For en stund siden fikk jeg det for meg at jeg ville ha lange strømper med uglemønster øverst.

Uglemønstert finnes i flere oppskrifter og variasjoner både her og der. Jeg ville ha mitt eget uglemønster på mine strømper og regnet ut at maskeantallet skulle ende opp med 60m fordi jeg ville ha en stram strømp som ikke gled nedover hele tiden.

Selve sokken ble strikket etter Arribaoppskriften damestr. men med pinnestr. 3,25 mm i stedet for 3,5mm. Oppover leggen økte jeg jevnt en m midt bak til 60 m før det hele ble avsluttet med en enkel uglemønsterbord. Det gikk med kun 3 nøster Sterk til disse strømpene som har vært mine føtters yndlingsantrekk siden de ble fellt av pinnene like før jul.

Må bare si at ettersom strømpen er stram kommer ikke uglemønsteret til sin rett på min fot, til det burde det vært enda en rapport med ugler, slik det er oppgitt i oppskriften: altså 72m. (Men da er jeg redd den kunne glidd ned slik jeg ikke ville med disse strømpene, -dessuten var jeg helt besatt på at det verken skulle være mer eller mindre enn fem ugler på hver strømpe.)

Alpakkaens egenskaper gjør at selv etter en hel traskedag trengs ingen vask før etter noen dager. Det lukter altså ikke surt selv om jeg som alle andre kan svette på føttene.

Mine uglestrømper vaskes derfor når de er skitne, på vaskemaskinens ullvaskeprogram 30 eller 40 grader med litt ullvaskemiddel før de henges  til tørk. Jeg pleier å strekke litt i dem også slik at de igjen skal sitte stramt og godt rundt foten så snart de er tørre.

Mønsteret ligger i menyen under gratisopppskriftene hvis noen fler vil eksperimentere med Arriba Uglestrømper.

Reklamer

One thought on “Arribasokker og uglestrømper

  1. Alpakkastrømper høres nydelig ut å ha på bena. Lurt med uglene som trekker strømpen litt sammen i toppen – ellers har jo slike strømper lett for å skli ned.