En sosedag og slippmasker

Det var en av disse dagene da man bare går rundt og soser rundt seg sjøl og får ingenting gjort. Tida bare flyr av sted uten at man skjønner hvor den blir av, kroppen og hodet vil liksom ikke være med og det finnes overhodet ingen motivasjon til å begynne med noe som helst. Alle de andre vellykkede menneskene gjør både det ene og andre og strutter av sjøltillit og tiltakslyst og vellykkethet. Alle, absolutt alle, bare ikke jeg…

Den 20.juledagen, da alt som i huset minner om jul egentlig skal ryddes vekk og pakkes bort og legges pent i esker helt til neste jul, var godt overstått men julenglene dinglet fremdeles i vinduene og sjøl om juletreet hadde forflyttet seg ut av stuen og inn på verandaen(-kan man nå egentlig skrive det slik?) lå juletrepynten fremdeles på stuebordet og ventet på den årlige hvilen i esken sin.

Det var en av disse dagene der ingenting skjer og ingenting kjennes noe greit.

Innerst inne innbiller jeg meg at alle mennesker har noen slike dager innimellom, men at det bare ikke virker slik når man ser det hele utenfra.

Som lyn fra klar himmel kom jeg plutselig på at jeg engang i tiden hadde strikket kjøkkengardiner som jeg egentlig er veldig glad i, men som slett ikke får æren av å pryde mitt kjøkkenvindu hvert eneste år.

Hvor i all verden er nå de blitt av?

Sikkert på en veldig lur plass som bare ikke stod riktig klar for meg enda.

Uansett fikk jeg presset meg selv til å plukke ned julegardinene på kjøkkenet, selv om de slett ikke har hengt der så lenge, og ettersom det var en riktig kald vinterdag slapp jeg å vaske vinduene på utsiden.

Hehe… riktig smart å gjøre dette akkurat idag.

En vakker dag kommer nok vindusvaskeinspirasjonen av seg selv tenker jeg.

Når bare sola står litt høyere og dagene er blitt litt lengre og lysere og mildere og snillere.

Men se, der var jo jammen strikkegardinene mine, ikke akkurat skitne men litt støvete liksom. Etter en kort runde på hurtigvaskprogrammet og noen avristningsminutter i tørketrømmelen var de fremdeles fuktige men det passet helt perfekt for husken min hvisket meg noen ord om at jeg pleide å strekke dem litt for å få dem til å henge slik jeg ville og det er jo mye lettere når de ikke er knusktørre.

Så var det bare å finne rett- og vrangsiden samt opp og ned.

Tre dem på og henge dem opp.

Gardinene er nemlig strikket av et litt spesiellt bomullsgarn som jeg ikke lenger husker hva heter og antakelig ikke lenger finnes å få kjøpt. Bare rett frem og tilbake på litt grove pinner med «slippmasker» på enkelte av omgangene.

 

Slippmasker strikkes ved å lage kast på pinnen imellom (rett)maskene og på neste pinne strikke maskene og ta kastene løs av og slippe dem ned.

Denne teknikken gjør at man får ekstra lange masker og gir fin effekt mellom vanlige rettomganger.

Gardinstangen er også enkel å tre igjennom disse maskene så slipper man å lage en ekstra hullrad. Slippmasker er nok mest brukt på sjal og slikt, men på en strikkegardin passer den jo også godt.

Se nå bare her:

Mer trengs ikke for å gjøre mine kjøkkenglass andektige. Og iløpet av denne prosessen ble jeg faktisk så gira at det på nære nippet ble satt igang ny gardinstrikking.

Et aldri så lite gløtt bort på den ene lille glassengelen som fikk lov til å stå igjen i karmen selv om jula forlengst er over, gjorde at jeg besinnet meg og lovte meg selv dyrt og hellig først å konsentrere meg om det jeg egentlig skal holde på med. 

Nå skal også julestjerna få fri.

2 thoughts on “En sosedag og slippmasker

    • Hei.
      Jeg er litt usikker på hvor mange masker jeg hadde på disse, men et sted mellom 150 og 200 på forholdsvis grove pinner. Et tips er å ta utgangspunkt i oppgitt strikkefasthet på det garnet du benytter og tilpasser målet på vinduet ditt. Lykke til:-)

Legg igjen en kommentar

