Å ta første maske løs av

Som oftest når man strikker frem og tilbake på pinnen er det ønskelig med en fin kant i sidene. Det får vi ved å ta første maske løs av. I mine og enkelte andre  strikkeoppskrifter er forkortelsen: LA = løs av.  Å ta en maske LA betyr altså å flytte en maske over fra den ene pinnen til den andre uten å strikke den. (Når man vevestrikker eller i forbindelse med enkelte strukturmønstre tar man også maske(r) LA.)

I forbindelse med kant pleier jeg enten å gjøre dette på følgende måte:

Alltid strikke siste maske vrang.

Siste masken på pinnen er  vrang og når vi nå snur og skal strikke tilbake ligger tråden naturlig på baksiden av arbeidet.

Stikk så pinnen inn i første maske å ta den løs av.

Fortsett å strikk de andre maskene rett eller vrang eller mønster slik du skal og husk å strikk siste maske vrang.

Se så fin flettekant det blir!

Eller på denne  måten som er den jeg først ble lært av min mor da jeg begynnte å strikke.

Resultatet blir det samme om man strikker siste maske rett og flytter tråden over på baksiden mellom første og andre maske etter at første maske er tatt løs av.

Se bare her:

Legg igjen en kommentar

