Alpakkaplagg i vinterkulda

                                                                                                                                                    Når gradestokken kryper under 30 minus til tross for at sola skinner midt på en klar januardag, og meteorologene melder at det skal bli enda kaldere og vi vet at det enkelte steder kryper mot de 40, er det kaldt, nydelig vakkert men kaldt.

Om vi skal bevege oss utenfor stuedøren gjelder det å kle seg riktig (og) godt. Frem med de varmeste ull- og alpakkaplaggene man har, om så de har ligget i skuffen i aldri så lang tid. I dag fikk jeg faktisk testet ut gehalten i at alpakka varmer mer enn ull. Tidligere synes jeg ikke å ha merket noen særlig forskjell men med mine merino pulsvarmere på håndleddene var fingrene kalde selv innendørs, og etter å ha byttet dem ut med lange deilige alpakkapulsvarmere holdt mine frosne fingre på varmen hele dagen igjennom. 

Disse ble strikket for noen år tilbake av det entrådete garnet: Tykk Alpakka som ikke lenger er i produksjon, og som nå er erstattet med Misti som min heklede lue med det ærbødige navnet: Ask er laget av.

Ask har fått flere navnesøsken i løpet av førjuls- og romjulsdagene og sjalet Embla kommer snart til å få se dagens lys. 

 I tillegg til luen som det faktisk også var ganske deilig å ha på seg inne, var jeg i dag foruten mine innerste ullundertrøyer og ullunderbukser og ullstrømpebukser samt ullbukse ikledd arribastrømper strikket i alpakkagarnet: Sterk.

 Så endelig over det hele dandert med min lodne deilige : Vipsvams var det slett ikke verst å være menneske i dagens vinterkulde, selvfølgelig med enda flere lag utenpå det hele straks jeg skulle bevege meg utendørs.

Vinterkulda kan nå bare være så lenge vi har ved i huset og alpakkagarn som jeg kan strikke flere deilige vinterplagg med.

3 thoughts on “Alpakkaplagg i vinterkulda

  1. Det gjelder bare å kle seg godt – enten man er ute eller inne. I mangel av alpakkaplagg er jeg godt påkledd i ull. Stilig lue forresten!

  2. Tilbaketråkk: Inspirert av svenskenes OL-lue eller…??? « strikkespinn

Legg igjen en kommentar

