Er kvinne kvinne verst?

Jeg har vært i utlandet, og jeg har kjøpt sko. Ikke mer enn to par, og slett ikke gode og fornuftige  brukssko, men riktig flotte synes jeg selv, tiltross for at jeg ikke greier å gå med dem i mer enn toppen ti minutter, og da under særdeles dyp konsentrasjon.

Festsko som jeg nekter mine døtre å tre sine smekre føtter i…

-i ulike farger til alle de flotte strikkeantrekkene jeg har planer om å strikke meg.

Riktig inspirert og nesten lykkelig blir jeg bare ved tanken.

Men hva i all verden er det som gjør at kvinner til alle tider mer eller mindre frivillig har valgt og fortsetter å velge, å påføre seg selv smerter og ubehageligheter for å ta seg ut?

Tenk bare på alt kvinner har gjort for forfengeligheten gjennom tidene, fra innsnøring av jentebabyenes føtter til fjerning av indre bein og etsende hudkremer for hudbleking og dagens plastiske kirurgi kun for kosmetisk tilsynelatende skjønnhetspleie.

-kun for å nevne noe…

Og hvem er det egentlig vi ønsker å gjøre oss vakre for? 

Er det for å ta oss ut for mannen eller hva?

Og er det ikke slik at de gode ordentlige mennene vil ha naturlige kvinner?

-at det i bunn og grunn er de indre kvalitetene som virkelig teller?

Er det kanskje slik at vi rett og slett skal hevde oss i forhold til andre kvinner?

Ser vi på andre kvinner som rivalinner og hvis det er slik, hvorfor?

 Er det kanskje kvinnen selv som er kvinne verst? -for hvem er det som med hånden på hjertet kan si at man aldri og noensinne har godtet seg i sitt stille sinn, over en medsøsters mindre heldige valg av antrekk eller et utseende som kan betraktes som mindre vakkert eller tiltrekkende enn ens eget?

 Vi liker å påberope oss såkallte gode kvinnelige egenskaper som omtanke, omsorg og medfølelse for andre, men hvorfor da i neste nu dolle oss opp til eller over smertegrensen for helst å overgå andre i feminin ynde?

Til tross for alle nevnte tanker gleder jeg meg stort over mitt nylige skokjøp der jeg kroer meg i godstolen med et nytt og herlig strikketøy som en vakker dag skal matche mine nyinnkjøpte sko.

Legg igjen en kommentar

