Spinnerevolusjon og en liten del av noe riktig stort

Lexi Boeger alias Pluckyfluff skal i mai ha spinnecamp

og utstilling på Lillehammer.

Spinnere verden over er invitert til å delta med hvert sitt håndspunnede garn som hun skal sette sammen til en megastor,

sannsynligvis verdens største garnbunt.

Dette for å synliggjøre noe av håndspinnernes mangfold og bevegelse.

Et svært spennende prosjekt som jeg også ønsker å være en del  av.

Etter å ha modnet mine spinnetanker noen uker er jeg nå endelig klar for å sette igang.

Et mislykket påskegarn skal få nytt liv sammen med vårgrønn silkemerino og tanken er å sette det sammen til et riktig vårstemningsgarn. Den gule ulla er økologisk, lokal og håndfarget, den grønne bare nydelig.

Det er så spennende når man kan sette seg ned ved rokken å eksperementere frem noe nytt av noe tilnærmet ubrukelig.

Garnet mitt blir ikke et pent og pyntelig garn men et spennende effektgarn der jeg har eksperementert med ulike måter å tvinne på. Tilsammen er det 5 tråder inklusive en syltynn glittertråd som danser seg mer eller mindre gjennom, både utenpå og inni.

Den økologiske ulla som jeg selv har farget knallgul blir noe dempet og gjemt blant den nydelige vårgrønne silkemerinoen som forøvrig også egner seg godt til toving.

 

Undere over alle undere er faktisk garnet godt balansert både før og etter beintøff behandling både under tvinning og vasking.

 

Ser man bort fra fargene minner garnet nærmest om en blanding av spaghetti og rastafletter.

Må liksom vise henne frem

(ja for jeg ser på henne som en kvinne, iallefall ingen mann….)

-og la alle som vil få lov til å kjenne, hvor myk og god hun er, før jeg sender henne avgårde på sin egen reise over Atlanteren. 

Regner med at denne bunten får et riktig spennende liv og hun blir iallfall bereist, tenk bare på hvor mange venner hun kommer til å få, når hun skal settes sammen med tusenvis av andre håndspunnede garn fra hele verden.

Det er likevel med ydmykhet jeg sender henne avgårde sammen med et lite vers om mine spinnetanker, for tenk å få lov til å være med på et slikt prosjekt.

Det er stort og flott og raust av henne som har satt det igang.

Enda er det tid for den som vil være med, les gjerne mer her  eller her….

Min amerikapakke er sendt idag så da gjenstår det bare å ønske god tur og lykke til, og når hun kommer tilbake til Norge en dag i mai 

skal det bli spennende å se om vi greier å kjenne henne igjen.